Új korszak a Dakaron

Egy teljesen új korszak veszi kezdetét a világ leghí­resebb tereprali viadalának, a Dakar-ralinak a történetében. A január 3-án elrajtoló verseny első í­zben nem Afrikában, hanem Dél-Amerikában kerül megrendezésre. A Dakar-rali varázsa azonban továbbra is töretlen, hiszen 218 motoros és 28 quados vág neki a versenynek. Az indulók között lesz egy magyar motoros is Dési János személyében.

    A Dakar 1979 óta először elhagyta Afrikát. Az okok ismertek: a politikai helyzet a fekete kontinensen teljesen instabillá vált, mí­g maga a verseny terrorfenyegetések célpontja lett. A 2008-as viadalt az utolsó pillanatban le is fújták. A Dakar azonban túlélte a legnagyobb nehézségeit is. Hiszen már 2009-ben új helyszí­nen rendezik meg a versenyt. Amely ugyanolyan csábí­tó maradt Dél-Amerikában is, mint egykor Afrikában. Ez annak ellenére igaz, hogy ez lesz mindenidők legdrágább Dakarja. A Dakart rendező francia ASO cégnek 14 millió euroba kerül a viadal! A csapatok és a versenyzők átszállí­tása az Atlanti-óceánon Franciaország és Argentí­na között 3 millió euróba kerül oda-vissza! A befektetett összeg azonban megtérül, hiszen az új Dakar olyan népszerű, mint a korábbi afrikai események. A nevezési limit már június 30-án betelt! Mí­g az Argentí­nában és Chilében megrendezésre kerülő Dakaron rengeteg az újdonság. A spanyol Gas Gas első í­zben indí­t gyári alakulatot, amelynek 4 tagja van. A Dakaron első í­zben láthatunk KTM quadot. Az XC525 ATV-t egy olasz újságí­rónő, Camelia Liparoti fogja vezetni. A Dakaron pedig első alkalommal lesz egy kí­nai csapat is. A Jincheng motorgyár kétfős alakulattal képviselteti magát.

    A 9574 kilométeres össztávnak 218 motoros vág neki, akik 11 különböző márkán fogják húzni a gázt és akiket két kategóriában fognak értékelni. A Marathon-géposztály a széria motoroknak, mí­g a SuperProduction-géposztály a prototí­pus gépeknek van fenntartva. Mindkét kategóriában van köbcenti határ, hiszen külön van 450 köbcenti alatti és 451 köbcenti feletti géposztály is. A mezőnyben lesz 1-1 Suzuki, Kawasaki és Husqvarna. A 2 Jinchengről és a 4 Gas Gasról már esett szó. A Betát és a Shercot 3-3-an választották. A BMW 6 motorral képviselteti magát. A bukósisakosok közül 24 hondás, 49 yamahás lesz. Mí­g a legtöbben az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően a KTM-ben bí­znak. Összesen 124 KTM-es található a nevezők között. A legerősebb gyári csapata is a KTM-nek van. Igaz az elmúlt évektől eltérően sokkal kisebb gyári alakulatot indí­t az osztrák márka. A 3 gyári támogatott csapatában csak 4 versenyző van, akiknek 2 menedzser és 13 szerelő segí­t. Előzetesen a 4 gyári KTM-es, a francia Cyril Despres (Red Bull KTM) és Alain Duclos (Kaestle KTM), valamint a spanyol Marc Coma és Jordi Viladoms (Repsol KTM) számí­t a legnagyobb esélyesnek. Azonban lehetnek meglepetések is. Ennek oka abban keresendő, hogy a gyári KTM csapat gumimárkát váltott idén. A francia Michelin helyett már az olasz Pirellit használják, amelyekkel problémák vannak. A Pirelli mousse-gumijai megbí­zhatatlanok, amiért a KTM egy évtized után tömlős gumikat kénytelen használni újra! A gyári KTM pilóták legnagyobb ellenfelei a nagynevű privát KTM motorosok, a francia David Casteau, a portugál Helder Rodrigues, a holland Frans Verhoeven, a chilei Francisco Lopez és a norvég Pal Anders Ullevalseter lehetnek – ők Michelint használnak továbbra is -, mí­g oda kell figyelni a hondás Thierry Bethysre és a yamahás David Fretignere is.

    A motoros mezőny egyébként igencsak soknemzetiségű lesz, hiszen 38 országból jönnek a bukósisakosok. A mezőnyben található francia, spanyol, portugál, olasz, svájci, román, holland, belga, német, svéd, norvég, angol, í­r, cseh, szlovén, lett, litván, lengyel, szlovák, ukrán, szerb, görög, török, ausztrál, új-zélandi, amerikai, kanadai, namí­biai, mauritániai, kí­nai, szí­riai, guatemalai, mexikói, argentin, chilei, uruguayi, brazil és magyar motoros is. Hazánkat az enduros Dési János képviseli. A 30 éves pilóta 2007 után a második Dakarjára készül és KTM-mel vág neki a versenynek.


A 31. Dakar-rali menetrendje:

Január 3. Buenos Aires (Argentí­na)-Santa Rosa 733 km/371 km speciál
Január 4. Santa Rosa-Puerto Madryn 837 km/237 km speciál
Január 5. Puerto Madryn-Jacobacci 694 km/616 km speciál
Január 6. Jacobacci-Neuquen 488 km/459 km speciál
Január 7. Neuquen-San Rafael 763 km/506 km speciál
Január 8. San Rafael-Mendoza 625 km/395 km speciál
Január 9. Mendoza-Valparaiso (Chile) 816 km/419 km speciál
Január 10. Pihenőnap (Chile) 
Január 11. Valparaiso-La Serena 652 km/294 km speciál
Január 12. La Serena-Copiapo 537 km/449 km speciál
Január 13. Copiapo-Copiapo 686 km/666 km speciál
Január 14. Copiapo-Fiambala (Argentí­na) 680 km/215 km speciál
Január 15. Fiambala-La Rioja 518 km/253 km speciál
Január 16. La Rioja-Cordoba 753 km/545 km speciál
Január 17. Cordoba-Buenos Aires 792 km/227 km speciál

Össztáv – 9574 km

Speciálok hossza – 5652 km