Az eddigi maximum 34 lóerős gépekre érvényes „A korlátozott” helyett az új, fokozatos jogosítványrendszerben megjelent az A2 kategória, mellyel már 48 lóerős motorkerékpár is vezethető. Mi változott még a jogban? És vajon kihez milyen motorkerékpár illik? A legfontosabb információk az új géposztályról itt olvashatók.
A 48 LE speciál rovatban az új jogosítványrendszert bemutató cikk mellett a következő villámteszteket közöljük: Honda CBR500R és Moto Guzzi V7 Special, Kawasaki ER-6n és Aprilia Shiver 750 ABS, BMW G 650 GS és Honda NC700X, Kawasaki Ninja 300 és Yamaha TMax 530 ABS. A teszteket itt gyűjtjük.
Új és jó: 34 + 14 = A2, az új, 48 lóerős jogosítványkategória. Elsősorban a fiatal kezdők és az idősebb autósok számára lehet előnyös.
Köszönjük meg Brüsszelnek: az EU az új, fokozatos kialakítású jogosítványrendszerben a fiatal pilóták és az újrakezdők számára 14 lóerőnyi pluszt engedélyezett az eddigi 34 lóerővel szemben: a 18 éves kort betöltött kezdő motorosok immár akár 48 lóerős (35 kW) motorkerékpárt is vezethetnek, ami 40 százalékos teljesítménynövekedést jelent. Ezáltal – ahogy azt a következő oldalakon bemutatjuk – számos kiváló motorkerékpár elérhetővé válik számukra is. Dübörgő egyhengeresek, tompán morgó V2-esek, hörgő háromhengeresek és lágyan susogó négyhengeresek. Ami megegyezik bennük: karakterességük mellett nem túl nehezek, ugyanakkor nem is erőtlenek, és igazán élvezet velük a motorozás.
Ahhoz, hogy valaki megízlelhesse az új élvezeteket, legalább 18 évesnek kell lennie, és meg kell szereznie az új A2-es jogosítványt. Akinek már van A korlátozott jogosítványa, amivel eddig 34 lóerőig motorozhatott, az január 19. óta a hatóságnál átminősítheti jogosítványát A2-re – külön tanfolyami vagy vizsgakötelezettség nélkül.
Felemelkedés pluszvizsgával:
Kétéves A2-es jogosítvány birtokában már 20 éves kortól megszerezhető a korlátlan A kategóriás jogosítvány, ehhez azonban ismét fel kell keresnie egy iskolát, ahol tizenegy órányi kiegészítő gyakorlati oktatás során begyakorolhatja a vizsgafeladatokat, majd rutin- és forgalmi vizsgát kell tennie egy 48 lóerősnél erősebb motorral.
Jogsi rögtön nagymotorra 24 éves kortól
Előzetes A2-es jogosítvány nélkül rögtön nagymotorra az új EU-s jogszabály szerint 24 éves kortól szerezhetünk vezetői engedélyt. Eddig ehhez Magyarországon betöltött 21 éves életkorra volt szükség.
Új A2-es jogosítvány A1-es vagy B125-ös jogsival
Az A1-es jogosítványt különösebb bonyodalmak nélkül lehet felturbózni A2-esre (lökettérfogat-korlát nélkül, maximum 48 lóerőig). Ehhez egy motorosiskolánál kell jelentkezni, és minimum hétórányi gyakorlati óra után – ezek elengedhetetlenül szükségesek ahhoz, hogy megszokjuk a nagyobb motort, és begyakoroljuk az alapfeladatokat – rutin- és forgalmi vizsgát kell tenni. (lásd fent)
Melyik motorkerékpár-típust szabad lefojtani?
A 48 lóerős maximális teljesítmény mellett az EU a teljesítmény-tömeg arányt is meghatározta az új A2-es kategóriához, amely szerint az A2-es jogsival vezethető motorkerékpár teljesítménye kilogrammonként legfeljebb 0,2 kW lehet. Egy 48 lóerős (35 kW) A2-es motornak így legalább 175 kilogrammot kell nyomnia. Ellenkező esetben a motort le kell fojtani, hogy elérje ezt a kilogrammonkénti 0,2 kW-os értéket. Például a mindössze 163 kilogramm tömegű KTM 690 Duke szabályos teljesítménye ahhoz, hogy A2-es jogsival is vezetni lehessen, 35 helyett csak 32 kW (42,5 LE). Ezenkívül az EU-s irányelvek előírják, hogy egy 48 lóerőre lefojtott motorkerékpár teljesítménye eredeti, nyitott változatában sem lehet több, mint a lefojtott változat kétszerese, tehát legfeljebb 96 lóerő. Érdekesség, hogy Magyarországgal ellentétben Németország nem vette át az EU-jogszabály ezen passzusát, ezért ott bármelyik motorkerékpárt, akár egy Suzuki Hayabusát is le lehet fojtani 48 lóerősre úgy, hogy megfeleljen az A2-es kategóriának.
A2-es jogosítvány: tények röviden |
2013 januárjától létezik az új, A2-es jogosítványkategória. Az eddigi 34 lóerőig érvényes A korlátozott jogosítványt váltja ki, és a kategória határát megemelve már 48 lóerőig érvényes. Ez nemcsak a fiatal kezdők számára lehet érdekes, hanem azoknak az autósoknak is, akik az elmúlt időszakban B kategóriás vezetői engedélyük mellé megszerezték az egyszerűsített A1-es jogosítványt (B125). Számukra az új EU-s jogszabály megengedi, hogy néhány gyakorlati óra és egy rutin-, valamint egy forgalmi vizsga után igazi – az A2-es kategóriának megfelelő – nagymotorra ülhessenek. A következő oldalakon bemutatjuk, hogy például melyek lehetnek ezek. |
A 48 LE speciál rovatban az új jogosítványrendszert bemutató cikk mellett a következő villámteszteket közöljük: Honda CBR500R és Moto Guzzi V7 Special, Kawasaki ER-6n és Aprilia Shiver 750 ABS, BMW G 650 GS és Honda NC700X, Kawasaki Ninja 300 és Yamaha TMax 530 ABS. A teszteket itt gyűjtjük.