Új jogosí­tványrendszer – Most szállj be!

Az eddigi maximum 34 lóerős gépekre érvényes „A korlátozott” helyett az új, fokozatos jogosí­tványrendszerben megjelent az A2 kategória, mellyel már 48 lóerős motorkerékpár is vezethető. Mi változott még a jogban? És vajon kihez milyen motorkerékpár illik? A legfontosabb információk az új géposztályról itt olvashatók.

A 48 LE speciál rovatban az új jogosí­tványrendszert bemutató cikk mellett a következő villámteszteket közöljük: Honda CBR500R és Moto Guzzi V7 Special, Kawasaki ER-6n és Aprilia Shiver 750 ABS, BMW G 650 GS és Honda NC700X, Kawasaki Ninja 300 és Yamaha TMax 530 ABS. A teszteket itt gyűjtjük.

 


 

Új és jó: 34 + 14 = A2, az új, 48 lóerős jogosí­tványkategória. Elsősorban a fiatal kezdők és az idősebb autósok számára lehet előnyös.

 

Motorok 48 LE speciál

 

Köszönjük meg Brüsszelnek: az EU az új, fokozatos kialakí­tású jogosí­tványrendszerben a fiatal pilóták és az újrakezdők számára 14 lóerőnyi pluszt engedélyezett az eddigi 34 lóerővel szemben: a 18 éves kort betöltött kezdő motorosok immár akár 48 lóerős (35 kW) motorkerékpárt is vezethetnek, ami 40 százalékos teljesí­tménynövekedést jelent. Ezáltal – ahogy azt a következő oldalakon bemutatjuk – számos kiváló motorkerékpár elérhetővé válik számukra is. Dübörgő egyhengeresek, tompán morgó V2-esek, hörgő háromhengeresek és lágyan susogó négyhengeresek. Ami megegyezik bennük: karakterességük mellett nem túl nehezek, ugyanakkor nem is erőtlenek, és igazán élvezet velük a motorozás.

Ahhoz, hogy valaki megí­zlelhesse az új élvezeteket, legalább 18 évesnek kell lennie, és meg kell szereznie az új A2-es jogosí­tványt. Akinek már van A korlátozott jogosí­tványa, amivel eddig 34 lóerőig motorozhatott, az január 19. óta a hatóságnál átminősí­theti jogosí­tványát A2-re – külön tanfolyami vagy vizsgakötelezettség nélkül.

Felemelkedés pluszvizsgával:
Kétéves A2-es jogosí­tvány birtokában már 20 éves kortól megszerezhető a korlátlan A kategóriás jogosí­tvány, ehhez azonban ismét fel kell keresnie egy iskolát, ahol tizenegy órányi kiegészí­tő gyakorlati oktatás során begyakorolhatja a vizsgafeladatokat, majd rutin- és forgalmi vizsgát kell tennie egy 48 lóerősnél erősebb motorral.

Jogsi rögtön nagymotorra 24 éves kortól
Előzetes A2-es jogosí­tvány nélkül rögtön nagymotorra az új EU-s jogszabály szerint 24 éves kortól szerezhetünk vezetői engedélyt. Eddig ehhez Magyarországon betöltött 21 éves életkorra volt szükség.

Új A2-es jogosí­tvány A1-es vagy B125-ös jogsival
Az A1-es jogosí­tványt különösebb bonyodalmak nélkül lehet felturbózni A2-esre (lökettérfogat-korlát nélkül, maximum 48 lóerőig). Ehhez egy motorosiskolánál kell jelentkezni, és minimum hétórányi gyakorlati óra után – ezek elengedhetetlenül szükségesek ahhoz, hogy megszokjuk a nagyobb motort, és begyakoroljuk az alapfeladatokat – rutin- és forgalmi vizsgát kell tenni. (lásd fent)

Melyik motorkerékpár-tí­pust szabad lefojtani?
A 48 lóerős maximális teljesí­tmény mellett az EU a teljesí­tmény-tömeg arányt is meghatározta az új A2-es kategóriához, amely szerint az A2-es jogsival vezethető motorkerékpár teljesí­tménye kilogrammonként legfeljebb 0,2 kW lehet. Egy 48 lóerős (35 kW) A2-es motornak í­gy legalább 175 kilogrammot kell nyomnia. Ellenkező esetben a motort le kell fojtani, hogy elérje ezt a kilogrammonkénti 0,2 kW-os értéket. Például a mindössze 163 kilogramm tömegű KTM 690 Duke szabályos teljesí­tménye ahhoz, hogy A2-es jogsival is vezetni lehessen, 35 helyett csak 32 kW (42,5 LE). Ezenkí­vül az EU-s irányelvek előí­rják, hogy egy 48 lóerőre lefojtott motorkerékpár teljesí­tménye eredeti, nyitott változatában sem lehet több, mint a lefojtott változat kétszerese, tehát legfeljebb 96 lóerő. Érdekesség, hogy Magyarországgal ellentétben Németország nem vette át az EU-jogszabály ezen passzusát, ezért ott bármelyik motorkerékpárt, akár egy Suzuki Hayabusát is le lehet fojtani 48 lóerősre úgy, hogy megfeleljen az A2-es kategóriának.

 

A2-es jogosí­tvány: tények röviden
2013 januárjától létezik az új, A2-es jogosí­tványkategória. Az eddigi 34 lóerőig érvényes A korlátozott jogosí­tványt váltja ki, és a kategória határát megemelve már 48 lóerőig érvényes. Ez nemcsak a fiatal kezdők számára lehet érdekes, hanem azoknak az autósoknak is, akik az elmúlt időszakban B kategóriás vezetői engedélyük mellé megszerezték az egyszerűsí­tett A1-es jogosí­tványt (B125). Számukra az új EU-s jogszabály megengedi, hogy néhány gyakorlati óra és egy rutin-, valamint egy forgalmi vizsga után igazi – az A2-es kategóriának megfelelő – nagymotorra ülhessenek. A következő oldalakon bemutatjuk, hogy például melyek lehetnek ezek.

 

A 48 LE speciál rovatban az új jogosí­tványrendszert bemutató cikk mellett a következő villámteszteket közöljük: Honda CBR500R és Moto Guzzi V7 Special, Kawasaki ER-6n és Aprilia Shiver 750 ABS, BMW G 650 GS és Honda NC700X, Kawasaki Ninja 300 és Yamaha TMax 530 ABS. A teszteket itt gyűjtjük.