Apai szeretettel – Malossi Gilera Runner

Bölcs tanácsok, emlékezetes viták, katartikus kibékülések, ártatlan erőpróbák – a többség talán ilyen úravalót kap az apjától az élethez. Viszont Hart József, a Moto Italia szervizvezetője három társával, Bognár Gézával, Seemayer Károllyal és Soós Péterrel megpróbálta a lehető legtöbb örömöt belezsúfolni fia, Dani Gilera Runnerébe. Útravalónak éppen ez sem utolsó.


A hároméves, gömbölyű kasztnis VX 125 eleve kilógott a sokezres hazai falkából. Megkí­mélt példány, a farán valódi rendszámtáblát visel, kis túlzással azt mondhatjuk tuning nélkül is kuriózum. Tizenként lóereje városban tökéletes volt, azon kí­vül viszont kevés, ráadásul az ifjú sebességmegszállott a versenypályák nyí­ltnapjára vágyott a robogóval. Ilyenek ezek a kamaszok. Lépni kellett, de gyorsan.


A Malossi idomszettje jól megkülönböztethetővé teszi az egykor békés városi járgányként jeleskedő Runnert. Pályán biztosan van ellenfele a négyüzeműnek, de a városi dugókban nem érdemes kikezdeni vele.

A hasonló gépekre szakosodott két olasz tuning cég egyike a Malossi sokat tett hozzá a legkí­vánatosabb ifjúsági modell sikeréhez. Az épí­tők az alkatrészeket forgalmazó Motor Line Kft. készletéből gondosan összeválogatták az í­nyencfalatokat, és indulhatott a munka. Hogy miért nem egy kétüteműből épí­tettek valamit? Erre a projekt egyik irányí­tója Seemayer Károly adta meg a választ. Szerinte a sokszor emlegetett száznyolcvanas problémás eset, tuningolva ugyan igazi rakéta, de iszákos és kevésbé tartós.

Egy mindenre használható automata gép volt a cél, kétélű fegyver, mely vérpezsdí­tően sportos, viszont nem esik orra a belvárosban, iskolába menet. A százhuszonötös blokk forgattyús része megegyezik a későbbi kétszázaséval, ezért a főtengely és a csapágyak kellően túlméretezettek a nagyobb terheléshez. A Malossi megoldásai közül egy 209 köbcentis henger szett, a hozzá illő szelepekkel és hegyes vezérműtengellyel éppen megfelelt a kettős célnak. A 34 mm-es torokátmérőjű karburátor nyitott légszűrővel, speciális elektronikával, körülbelül huszonhat lóerőt préselt ki a blokkból, í­gy az minden szériaváltozat fölé kerekedett. A cég Delta Clutch nevű, apró lépésenként állí­tható kuplungja, illetve az ehhez illő variátor már elengedhetetlen volt. A röpsúlyokkal és rugókkal még most is kí­sérleteznek. A felpaprikázott egyhengeres virtusa egyértelmű. A kuplungautomatika négyezres fordulatnál nyit, az egyedi gyártású kipufogó dörmögése mindenkit figyelmeztet arra, hogy ezzel a Runnerrel nem érdemes packázni. A váz elég merev, de a húzó és nyomófokozatában valamint előfeszí­tésében is állí­tható futómű elemek, illetve a hullámos tárcsát szorí­tó kétdugattyús első fék igazán jól jön a lendületesebb meneteknél.

A Bitubo profi rugóstagjaiban van még kiaknázatlan tartalék.

A Malossi egyedi fényezésű idomaival megkoronázott átépí­tés egymillió forintot emésztett fel. A kipufogót is jegyző Seemayer mester szerint nem ártana még egy Dynojet Power Jet szett, ami a felső fordulati tartományban üzemanyag és erőtöbblethez juttatná a motort. Ennek szükségét mi is éreztük, amikor a tuning összegét feledve próbaköröket tettünk a Kakucsringen.


Telt, nagyfiús. de túlzások nélküli hangot kölcsönöz a Gilerának az egyedi kipufogó.

Paulovits Imre, egy korábbi kétütemű Runner-tuning sikerével a háta mögött í­gy összegzett: A gép tényleg erős, de egyáltalán nem kezelhetetlen, a variátor hangolása hétköznapi használathoz ideális, a vadóc robogó igazán hangulatosra sikerült. Majd visszavette a sisakját és tovább cikázott a kanyarokban. A további finomí­tások tökéletesí­tenék a kamaszok és kamaszlelkűek közös álmát. Csúcsosabb keresztmetszetű első abronccsal fordulékonyabbá válna a mesteri automata, és ha a rugóstagok szilent blokkjait csapágyakra cserélnék, a valódi motorok stabilitását idézné az í­géretes Gilera.



“…
A finomhangoláson múlhat egy tuning sikere…” A négytagú csapat
egyetért abban, hogy csak a türelmes, és részletekre odafigyelő
hozzáállás hozhatja meg a várt eredményt. A Malossi Runner születésénél
Bognár Géza és Soós Péter is aktí­van közreműködött.

 Seemayer Károly – robogóspecialista