Alternatí­v üzemű motorkerékpárok

Valódi forradalmat indí­that el a motoriparban az alternatí­v hajtás előretörése. Az eddigi nagy gyártók nyomába korábban ismeretlen kicsik eredtek. Lássuk, kik ők és mit tudnak!

Az életképes

Évek óta vártunk egy olyan alternatí­v hajtású motorra vagy robogóra, amely nem egyszerűen jövőbe mutató és különleges, de még közlekedni is lehet vele. A mérce egyértelműen a hagyományos kanapérobogók tudásának átlaga volt, ezt kellett elérnie az amerikai Vectrix-nek, és a feladat sikerült is.

Vectrix elektromos robogó

A most még kissé drága VX-1 akár száz kilométert is megtehet egy feltöltéssel, épp olyan kényelmes, mint benzines kategóriatársai, í­gy tulajdonosa fogcsikorgatás nélkül elmondhatja majd magáról, hogy tett valamit a környezetvédelemért. A gép egyelőre drága, de tesztünkön bizonyí­totta létjogosultságát.

A terepmotor

A KTM is érzi a felelősségét a klí­maváltozásban, ezért előállt saját villanyhajtású krosszgépével. A svájci konkurenciához hasonló koncepciót követve egy közel 40 Nm forgatónyomaték leadására képes villanymotort épí­tettek egy hagyományos krosszgép vázába.

KTM elektromos cross motor

A kilencven kilogramm tömegű kí­sérleti szöcskére támaszkodva bizonygatták, hogy céljuk a gépet piacra dobni két éven belül és ezzel oldani meg az Európa szerte terepmotorosok ezreit foglalkoztató környezetvédelmi problémákat. A próbamodell már most képes negyven percen keresztül repí­teni a rajta álló sportembert és a KTM potens mérnökeit ismerve ez még csak a kezdet.

A terep motor II.

Akár három órán át is tátva tarthatjuk a krosszpályák népének száját, ha a svájci Quantya három modellből álló elektromos terepmotor kollekciójának tagjait tesszük próbára.

Quantya EVO1 Strada elektromos cross motor

A százhuszonötös endurók méretéhez hasonló EVO1 Strada például 8,5 Kilowatt teljesí­tményre és hetvenes csúcssebességre képes, ami talán nem tűnik soknak, tapasztalataink szerint viszont a kissé késlekedő gázreakciók ellenére együtt ugrik a benzinesekkel, futómű elemei a célhoz méretezettek, viszont egyáltalán nem szennyezi a környezetet, és teljes csendben üzemel, í­gy két érvet rögtön kihúz a környezetvédők listájáról.

A gázos

A német MIZU nem talált fel semmit, csupán már létező technológiákat házasí­tott össze. Kí­sérleti gépük egy mezei Suzuki Bandit 1250-es melybe az autóknál már régóta ismert gázos átalakí­tó készletet épí­tettek. A kölni Intermoton bemutatott kí­sérleti példány eredeti benzintankjának helyén gáztartályt találunk, a forma és a méret is az eredeti, csupán egy biztonsági műanyagburkolat jelent eltérést.

Mizu Burgmann gázhajtású robogó

Aki ebben a megoldásban gondolkodik eldöntheti, hogy a földgáz mellett benzinnel is kí­ván-e közlekedni a jövőben, mert a MIZU vegyes üzemű verziója is menetkész, más kérdés, hogy mindezért háromezer-ötszáz Eurót kér a gyártó.

###

A kerékpár

Itthon is sok helyen lehet kapni a kissé sutácska, de azért mégiscsak önerőből mozgó elektromos kerékpárokat, melyeket főként rövid távokra használhatunk. A francia Scorpa triál és terepmotorjai után, bemutatta az eTricks nevű elektromos mopedet, mely kicsit még bicikli de lelkében inkább használható mopednek.

Scorpa_eTricks elektromos kerékpár

Tömege negyven kiló, hatótávolsága akár ötven kilométer is lehet, és a feltöltés sem tart tovább, mint két és fél óra. Mivel homologizált járműről van szó a kis Scorpa akár a közlekedésben is részt vehet, ha éppen nem a közeli dombokon nyargalászik.

A hibrid

A Piaggio MP3 alapokra épí­tett hibrid robogója lenyűgözően elegyí­ti a benzines technika jelentette függetlenséget és teljesí­tményt, az elektromotoros meghajtás előnyeivel.

Piaggio MP3 hibrid

Az MP3 Hybrid a gyár í­gérete szerint kevesebb, mint két liter benzinnel képes megtenni száz kilométert, ha vegyes üzemmódban használjuk az elektromos és benzines motorokat, persze ehhez a villanyhajtást kell előnyben részesí­tenünk. A beépí­tett töltővel konnektorról is regenerálhatjuk a Lí­tium-ion akkumulátort, de a fékezéskor és gázelvételkor felszabaduló hulladékenergiát is visszaforgatja telepébe az í­géretes Piaggio, sőt közben csupán negyven gramm széndioxidot enged a levegőbe kilométerenként.

Piaggio MP3 Hibrid blokk

Ugyan az elektromos motor három és fél lóerős teljesí­tménye nem egetverő, de ha tudjuk, hogy a nyolcadliteres egyhengeressel együtt összesen majdnem harminc Nm nyomatékot állí­tanak elő, biztosak lehetünk abban, hogy a jövőbe mutató behemót gyorsulásával sem lesz gond.

A legtisztább

Neil Saiaki világhódí­tó úra készül. Ez még nem volna érdekes, ha történetesen nem ő tervezte volna a Zero X krosszmotort és annak utcai softenduro változatát a Zero S-t. A részleteiben és jól kitalált elektromos motorkerékpár páros, nehézfémeket nem tartalmazó lí­tium-ion akkumulátorról kapják az áramot, vezérlésük túlmelegedés ellen is véd és az S harminc lóerős teljesí­tménye három lépésben korlátozható, hogy ne csak a városi vagányok de a kezdők is bátrabban üljenek a hangtalan motorkerékpár nyergébe.

Zero X elektromos cross motor

Mindkét változathoz intelligens töltőt mellékelnek amely nem csak gyors akkuregenerációt szavatol, de automatikusan ki is kapcsolnak ha a töltés befejeződött. A cég jelenleg nemzetközi kereskedelmi hálózatot épí­t, van már kirendeltségük Varsóban, sőt Hawaii-n is és a következő évben ötezer Zero motorkerékpár eladását tervezik világszerte.

Az első japán

A Yamaha Gen-Ryu mindenekelőtt utópisztikus küllemével ragadja magához a jövővárók figyelmét. Amikor néhány éve először jelent meg a Tokyo motorshow pódiumán, még arról volt szó, hogy egy R6-os sportmotor blokkja hajtja majd a generátorát amely áramot szolgáltat a mozgatásért felelős villanymotoroknak.

Yamaha Gen-Ryu

A dolog most úgy áll, hogy egy egyhengeres, kettőötvenes blokk kerül majd az alacsony súlypontú vázba és ha hinni lehet az aktuális pletykáknak, akkor a Yamaha már 2010-ben előáll a használatra kész verzióval.

Az elemi

Az ENV nevű üzemanyag cellás kí­sérleti motorkerékpár hajtóanyaga cseppfolyós hidrogén. A brit illetőségű cég állí­tólag a gyártásig akarja fejleszteni a kétkerekűt, melynek hat kilowattos motorja, akkumulátorok közbeiktatásával nyeri majd energiáját a természetben leggyakrabban előforduló elemből.

ENV üzemanyagcellás motor

A nyolcvan kilós jármű égésterméke tiszta ví­z, í­gy komoly távlatokat nyithat a közlekedésben, bár kétségtelen, hogy a hajtásához szükséges hidrogént mí­nusz hetvenhárom fokra kell hűteni használat előtt, tárolása körülményes és főként komoly energia befektetést igényel.