Aki azt hangoztatja, hogy a motorozás nem veszélyes, nem csak másnak, de magának is hazudik. A kockázatot elkerülni nem tudjuk, de minimalizálhatjuk.
A tizenöt és huszonkilenc év közötti korosztály körében az első számú halálozási ok már nem egy vírusos vagy halálos betegség, hanem a közlekedési balesetek. Ez utóbbiak viszont elkerülhetők – a malária ellen folytatott háborúban még csatát sem nyert az emberiség, vezetéstechnikai képzések viszont léteznek. Lehet finomítgatni, hogy a motorozás annyira nem is veszélyes, meg a drága védőfelszerelés megvéd, de ne legyenek illúzióink, ez csak annyi, mint amikor a pocakot behúzva nézegeti magát az ember tükörben, és nyugtázza, hogy még mindig jól néz ki. Elárulom, nem.
|
A robogósok ritkán mennek el tréningre, az ő baleseti statisztikáik nem javultak |
A klasszikus vicc szerint három módon lehet hazudni: valótlan állítással, elhallgatással és statisztikával. Ennek ellenére beszédes lehet, hogy a mindennemű képzés és gyakran KRESZ ismeretek nélküli biciklisek kirívóan gyakran, az esetek 12%-ban felelősek a karambolért.
Az érdekes adatok rajongóinak elárulom, hogy a tízből kilenc közlekedési baleset a vezető hibája, és a motorosok ugyanannyiszor vétkesek bennük, mint amennyiszer ártatlanok. A helyzetünk viszont annyiban speciális, hogy ritkán ütközünk szalmabálával vagy szivaccsal, vagyis csak rosszul jöhetünk ki bármilyen balesetből.
|
A Safety-Hungary gyakorlatait a biztonságos utcai motorozáshoz fejlesztették |
Itthon ha nem is eszményi, de a közvélekedéssel szemben nem katasztrofális a motorosok helyzete. Az autósok egyre jobban figyelnek ránk, ha idegenekkel túrázom, általában a társaság fele volt már valamilyen vezetéstechnikai tréningen, a Safety-Hungary-nél is több, mint kétezer motoros járt a 2008-as indulása óta. Ezek együtt már a statisztikákban is nyomot hagynak, ötről négy százalékra csökkent a motorosok balesetek aránya – akárhogy is vesszük, ez a motorosok szempontjából 20%-os csökkenést jelent. A segédmotoros kerékpárok statisztikái nem javultak – a robogós máig fehér holló a képzéseken. Pedig van célzottan nekik szóló oktatás, amiről a 2011/7-es számban volt róla szó.
|
A megszerzett tudás azonnal átültethető a gyakorlatba, legyen szó kanyarodásról vagy a megcsúszás kezeléséről |
A balesetek okainál a más járművel való ütközés után kis lemaradással egyből a vezetéstechnikai hibák következnek, amiket a balesetbiztonsági szaknyelv farolás, bukás, pályaelhagyás néven ismer. Ezek pontosan azok a manőverek, amiket meg lehet tanulni, vagyis a fékezés és a kanyarodás. A lassítás szóban elmondva egyszerű: a hátsó fékbe beletaposva növeljük az első kerék kilapulását, majd ezzel együtt folyamatosan elkezdjük préselni az első féket, ezzel elérve, hogy mire teljes fékerőt produkálunk, már felkeményedik a teleszkóp, szétterül és azonnal több tíz fokot melegszik a gumi. Elmondani könnyű, megtanulni nehéz, vészhelyzetben életet ment. Ugyanez vonatkozik a többi manőverre is, az egyszerű kanyarodástól kezdve az ellenkormányzásos elkerülésig.
A motoros szezont baleseti csúcsidőszakok keretezik. Tavasszal a kopott reflexek, ősszel pedig a csúszóssá váló utak, és a nyáron megszerzett önbizalom okozza sokak vesztét. Ez utóbbi éppen most kezdődik.
Kapcsolat – Safety-Hungary |
web: www.safety-hungary.hu email: info@safety-hungary.hu tel.: +36 1 889 3535 cím: 1108 Bp., Kozma u. 3. |