A presztí­zsháború legújabb frontja

A Mercedes-AMG bevásárolja magát az MV Agustába. Jövedelmező befektetés, vagy kényszerű nász?

A három német luxusautó-gyártó harca régóta tart, és folyamatosan nyí­lnak az új frontok. A BMW az Audi és a Mercedes általában fej-fej mellett halad, és időnként némelyik egy-egy újí­tással ideiglenesen orrhossznyi előnyre tesz szert. Ha valaki lemarad, az szörnyű presztí­zsveszteség, ők pedig éppen a presztí­zsükből élnek.

A BMW számára mindig is ott volt a motorgyártás, amit nagyon jól fejlesztettek, í­gy a prémium gyártók között a világ élvonalát képviselik: folyamatosan fejlesztenek, több piacon is dominánsak, motorjaik a kategóriájuk legjobbjai közé tartoznak. A felzárkózást az Audi kezdte meg, amikor a VW csoporthoz tartozó márka felvásárolta a Ducatit – ezzel megszakí­tva a Mercedes és az olasz márka közötti bontakozó együttműködést. Emlékeznek még a Ducati Diavel AMG kiadására? Na, az volt a finom kapcsolat közöttük, az Audi viszont a felvásárlással durván benyomult a Mercedes érdekkörébe. Finomkodás helyett mertek kockáztatni, és megkaparintották a drága motorokat nyereségesen gyártó márkát, aminek azóta csak nőtt az értéke.

Ezzel viszont a Mercedesnek nemhogy előnye nem volt már, egyenesen lemaradásba került prémium motormárka nélkül. És nagyon nem is maradt választása, hiszen elfogytak az eladó, a Mercedeshez mérhetű múlttal rendelkező gyártók – illetve amivel számolni lehetne, annak értéke messze meghaladja azt az összeget, amit még bevállalna az óvatos, és az elmúlt években több költséges projektet bebukó német cég.

Minden szempontot végignézve egyedül az MV Agusta maradt meg, mint potenciális partner. Az elmúlt években hatalmas pénzügyi befecskendezést kapó olasz cég folyamatosan mutatja be az új modelleket, ám eladási oldalon még nem látszanak az eredmények. Ugyanakkor sem a cég múltjával, sem a presztizsével nincsenek gondok, í­gy remekül illik a Mercedes sport-osztálya az AMG mellé. Ugyanakkor szőröstül-bőröstül felvásárolni az egészet a labilis gazdasági alapok, miatt túl kockázatos lenne a több csalódáson átesett németek számára, ezért egyelőre csak a cég 20%-át veszik meg, í­gy kisebbségi részesedést szereznek a vállalatban. A hivatalos bejelentésre a milánói motorkiállí­táson, az EICMA-n kerül sor.