A Deus ex Machina a világ legfelkapottabb motorépítő cége. Teljesen megérdemelten – ugyanis ismét nagyot alkottak.
Gondban vagyok, ha a Deus Ex Macina nevű akármit kell meghatározni. Talán jobb ha csak felületesen motorépítő cégnek nevezzük őket, és nem merülünk bele a további ezer tevékenységükbe és az általuk sugallt életmód mibenlétébe. Az egyedi stílusáról elhíresült csapat mára a legfelkapottabb építők közé tartozik. Leghíresebb munkájuk az Orlando Bloomnak készített Mono. A Yamaha SR alapokra épített street tracker meghatározó eleme a Suzuki VanVan-ból származó ballonos, 14 collos hátsó kerék. Az eredmény talán a készítőket is meglepte, és azóta is szívesen térnek vissza ehhez a megoldáshoz.
A Dominari névre hallgató Honda NX650 Dominator átépítésük is erre az optikai elemre támaszkodik, míg a Black Widow alapjául eleve egy ilyen homokfutó jellegű Yamaha TW-t használtak fel.
A traktor-kerekűek rendjébe tartozó negyedik motor ismét egy Yamaha SR-ből lett kialakítva, és ugyan korszakalkotó újdonságot nem találni rajta, arányai és érdekes részletmegoldásai miatt mindenképpen érdemes megismerni.
A Deus ausztrál csapata egy törött, 1984-es SR400-at vett alapul, hogy aztán műkincset varázsoljanak belőle. A buli a motor lecsupaszításával kezdődött, majd utána a tiszta alapokra elkezdték felvinni a Mono ihlette részleteket. A fehér vázhoz feketére eloxált villahidak kerültek, az eredeti első futóműben a rugókat progresszív tekercselésűre cserélték, az első kerék helyére egy 17 collos küllős felni ugrott, amihez hatalmas, hullámos peremű féktárcsát és egy brutális, hat dugattyús Beringer féknyerget csatlakoztattak. Ez utóbbi főlé került a kilométeróra – egyedi megoldás, de nem feltétlenül praktikus.
A 14 collos hátsó kerék egy TW225-ből érkezett, a felfüggesztést egy egyedi lengővillára és két Öhlins rugóstagra bízták. Ezeket szokatlan módon nem két oldalra, hanem középre, egymás mellé építették be.
A régi Yamaha endurókat idéző tankhoz gusztusos kétszemélyes ülést készíttettek, a kónuszos kormányt pedig minimalista kezelőszervekkel látták el.
Miután megvoltak az optikailag meghatározó elemekkel, a techinkát is szintre kellett hozni. A blokkot teljesen felújították, 555 köbcentisre alakították – a Wossner dugattyúkon kívül nagyobb szelepemelésű vezérműtengelyeket is szereztek. Ilyenkor viszont már a kenési rendszert is át kell szabni, így nagyobb szállítású olajpumpa és kiegészítő olajhűtő is szükségessé vált.
A festést, a kerekek fűzését és a kipufogó rendszer építését is helyi guruk végezték, az eredmény pedig lenyűgöző.