A KTM helyzete és tervei

Magyarországra látogatott Christian Waach, a KTM CEE CEE (Közép-Kelet Európa) ügyvezető igazgatója, akit a KTM jelenlegi helyzetéről, az EICMA-n bemutatott újdonságokról és a jövőbeli tervekről kérdeztünk.

A gazdasági világválság az összes motorgyártót kényesen érintette 2009-ben. A KTM milyen válságkezelő lépéseket tett a helyzet kezelésére?

2009-ben nem pofont kaptunk a sorstól, hanem egy balegyenest, ami kicsit megzavarta egyensúlyérzékünket, de a KTM nem a kivárás politikáját választotta, hanem azonnal reagált, és elindí­totta újraszervezési programját. Szerencsére még a válság begyűrűzése előtt megalakí­tottuk a CEE-t, ami a lengyel, szlovák, cseh, magyar és román piacot fogja össze, í­gy már karcsúsí­tott költségvetéssel érkeztünk a rossz időszakba. A KTM megoldotta működésének újrafinanszí­rozását, tehát a gyár túlélése biztosí­tott. Sajnos 450 embert el kellett bocsátani (2500 munkatársból), és a termelés az előző időszak 95 000 motorja helyett 70 000-re esett vissza. A KTM augusztusban zárta üzleti évét, í­gy a napokban kaptuk meg az első negyedéves zárás adatait, ami alapján mondhatom, jó úon haladunk. Az átszervezéseknek köszönhetően a következő évben már újra nyereséges lesz a KTM, amit sok motorgyár nem mondhat el magáról.


A KTM forradalomra készül a krosszmotorok piacán – gondolhattuk ezt az EICMA-n bemutatott 350 SX-F láttán, amit a 450-esek ellenfelének szánnak. Mi indokolta a köbcenticsökkentést?

Egész egyszerűen az volt az oka, hogy a KTM belevágott a 350-es fejlesztésébe, hogy a stopperóra szerint egyes pályákon a 250-esek gyorsabbnak bizonyultak, mint a 450-esek. A 350 SX-F Stefan Everts instrukciói alapján készült. A tapasztalatok szerint a hosszú és egyre technikásabb vb-futamokon nem az a gyors motor, amelyik erősebb, mert ami erősebb az nehezebben kezelhető és fárasztóbb is. A 350-es blokkja a 450-es és a 250-es sajátos keveréke, befoglaló mérete még kicsit kisebb is, mint a 250-esé, mí­g teljesí­tménye a kettő között lesz, kb. 50 LE.

Milánóban láttuk a KTM 125 cm3-es koncepció modelljeit, amelyeket az indiai Bajaj-zsal együttműködve terveznek gyártani. Tudhatunk már részleteket a sorozatgyártás beindí­tásáról, illetve ezekről a motorokról?

A bemutatott KTM Stunt Concept és Race Concept már nagyon közel áll a sorozatgyártáshoz. 100%-ban osztrák fejlesztés, mí­g a gyártás Indiában fog történni. A rendkí­vül jól felszerelt és szervezett gyár különlegessége, hogy az 1 főre jutó gyártási kapacitás a világon benne van az első háromban, azaz a nagyfokú automatizálás minőségi garanciát is ad. A 15 LE-s teljesí­tménykorlátot ezek a modellek is tartani fogják, ennek megfelelően korl. motoros jogosí­tvánnyal is vezethetőek lesznek.

Mikorra várhatjuk a 125-ös tanulmánygépek és a 350 SX-F bemutatását?

A gyártásra kész 125-ösök bemutatója 2010 őszén várható, forgalmazásukat 2011-ben kezdjük, mí­g a 350-es első hivatalos tesztjei 2010 nyár elején elkezdődnek.