A kormánycsapágy cseréje

Legyenek akár golyósak vagy kúpgörgősek, a kormánycsapágyak műszaki állapotának kifogástalannak kell lennie, és úgy kell őket beállí­tani, hogy holtjáték nélkül, mégis könnyen fussanak. Kopásukat azonban ebben az ideális esetben sem tudjuk elkerülni. Cikkünkben megmutatjuk, hogyan vizsgáljuk meg és cseréljük ki a kormánycsapágyakat.

A kormánycsapágy vizsgálata

A csapágy vizsgálatához a motorkerékpárt fel kell bakolnunk úgy, hogy az első kerék ne érjen a talajra, a kormány szabadon mozoghasson. Ezt elérhetjük úgy, ha szerelőállványt teszünk a motor hátsó része alá, a blokk alatt pedig egy autóemelővel támasztjuk meg, vagy ha kötéllel elöl felfüggesztjük a vázat.

1. Lassan fordí­tsuk el a kormányt ütközéstől ütközésig, egyenetlen mozgást, kattogást vagy akadozást keresve. íœgyeljünk arra, hogy bovdenek, fékcsövek vagy kábelek ne akadályozzák a kormány mozgását. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, szereljük le a kormányt a kapcsolókkal, valamint a fék- és kuplungkarral együtt, és tegyük félre úgy, hogy biztosan álljon. Semmiképpen ne oldjuk meg a fékcsövek csatlakozását!

2. Ha a mozgás egyenetlen, vagy súrlódó hangot hallunk, akkor a csapágyak szárazon futnak. Ilyen esetben meg kell tisztí­tanunk és be kell zsí­roznunk őket.

3. Ha a kormány kattog, akadozik, akkor legalább az egyik csapágy tönkrement – ilyen esetben az alsó és a felső csapágyat egyaránt ki kell cserélnünk.



A kormánycsapágy cseréje

A kormánycsapágyazás golyós, illetve kúpgörgős csapágyainak szét- és összeszerelése alapvetően megegyezik. Az egyetlen különbség az alsó csapágynál van: a golyós gyűrű különálló alkatrész, mí­g a kúpgörgős csapágy esetében a fészek a kúpgörgőkkel egybe van szerelve a csapágy belső gyűrűjével.

A villahí­d és a kormányoszlop kiszerelése

1. A motort bakoljuk fel vagy függesszük fel úgy, hogy az első kerék szabadon mozoghasson.

1.1. Az idomokat szereljük le, hogy könnyen hozzáférjünk a felső és az alsó villahí­dhoz.

1.2. Szereljük le a kormányt és tegyük félre úgy, hogy biztonságban legyen. A kormányra szerelt műszerek fent maradhatnak, ha a kábelek és bovdenek nem akadályozzák a felső villahí­d leszerelését.

2. Szedjük ki az első kereket és a villaszárakat. Figyelem: a fékvezetékek csavarjait a féknyergen, a főfékhengeren vagy az elosztón NE lazí­tsuk meg!

3. Csavarjuk ki a kormányoszlop tetején lévő anyát: a kormányszerkezetet fordí­tsuk el balra ütközésig.

4. Vegyük le a felső villahidat. Ha szorul, akkor a villaszárakkal és a kormányoszloppal érintkező helyeken fújjuk be olajjal és alulról kis ütésekkel ütögessük le.

4.1. Vegyük le a biztosí­tólemezt.

5. Csavarjuk le a kontraanyát. Ha van, vegyük le a gumikorongot.

6. Az alsó villahidat kézzel támasszuk meg, csavarjuk le a kormánycsapágy állí­tócsavarját, majd lefelé húzzuk ki a villahidat.

7. A felső kormánycsapágyból vegyük ki a portömí­tést, a belső gyűrűt és a golyóscsapágy-gyűrűt.

8. Húzzuk le az alsó golyógyűrűt a kormányoszlopról. Tisztí­tsuk meg az alkatrészeket.

A csapágyház és a belső gyűrűk vizsgálata

1. Vizsgáljuk meg a vázon lévő csapágyházak és a belső gyűrűk állapotát: nem lehetnek sérültek, vetemedettek, pontszerűen benyomódottak vagy bármilyen más módon sérültek (pl. rozsdásodás).

2. A csapágyházaknak szorosan, holtjáték nélkül kell ülniük a vázban, az alsó csapágy belső gyűrűjének fixen kell állnia a kormányoszlopon.

3. Minden csapágygolyónak vagy kúpgörgőnek tökéletes í­vűnek kell lennie, nem lehetnek rajtuk lapos részek, bemélyedések, kitörések, torzulások vagy benyomódások.

Ha a csapágy tönkrement, akkor ki kell cserélni. A kúpgörgős csapágyra való átépí­téshez a csapágy helyének rendkí­vül precí­z előkészí­tése szükséges és a beállí­tásnak is nagyon gondosnak kell lennie, mivel kitörési nyomatéka nagyobb, mint egy golyóscsapágyé. A helytelenül beállí­tott kúpgörgős csapágyak a futómű olyan hiányosságait okozhatják, mint az ingatag menettulajdonságok vagy a kormánycsapkodás!

A kormánycsapágy kiszerelése

A csapágyak cseréjénél a kormányoszlop tetején és alján lévő csapágyakat egyaránt ki kell cserélni. A csapágyak ki- és beszereléséhez használatos speciális szerszámok menetes szárakkal dolgoznak, anélkül, hogy az alkatrészeket fel kellene melegí­teni.

A következőkben a csapágyak cseréjének hagyományos menetét mutatjuk be:

1. A felső és az alsó csapágyházat egy hosszú rúddal és egy 250 g-os kalapáccsal, könnyű ütésekkel keresztben üssük le.

2. Az alsó csapágy belső gyűrűje még a kormányoszlopon van. Zsí­rtalaní­tsuk, hőlégfúvóval kicsit melegí­tsük meg, az egészet tegyük egy stabil fa alátétre, majd a belső gyűrűt óvatosan, körbe-körbe haladva ütögessük le vésővel és kalapáccsal.

A kormánycsapágy beszerelése

 
* A csapágyak érintkezési helyét a kormányoszlopon és a váz egyéb helyein pedánsan tisztí­tsuk meg.

  * A csapágyak helyén nem lehet semmiféle mechanikus vagy rozsdásodásból adódó sérülés vagy torzulás.

 
* Minden csapágyalkatrésznek újnak kell lennie.

 
* A külső csapágyházakat egy órára tegyük a mélyhűtőbe; í­gy kissé összemennek és könnyebb őket beszerelni.

Ha a csapágygyűrűk helye a vázon kissé bevájódott, akkor speciális csapágyragasztóval segí­thetünk abban, hogy a fészek szorosan üljön a helyén. A ragasztót a beszerelés előtt a csapágygyűrű külső oldalára vékonyan vigyük fel. Jobb, ha a csapágy helyét pontosan utánmarjuk, és csak ez után ragasztjuk be a csapágyházat. Jól felszerelt kereskedésben találunk hozzá speciális szerszámot.

galéria kormánycsapágy csere

1. Az új alsó csapágy belső gyűrűjét hőlégfúvóval elektromos tűzhely platnija fölött vagy a sütőben melegí­tsük fel lassan 80–100 °C-osra. Csak kesztyűben fogjuk meg!

2. A porvédő korongot toljuk egészen alulra a helyére.

3. A csapágy felmelegí­tett belső gyűrűjét húzzuk rá a hideg kormányoszlopra, toljuk a helyére, majd kis kalapácsütésekkel ütögessük bele.

4. A felső és az alsó csapágyhelyet a vázon melegí­tsük fel a hőlégfúvóval. íœgyeljünk a fényezésre!

5. Vegyük ki a hideg csapágyházakat a hűtőből, majd felülről és alulról tegyük be őket a helyükre.

Fontos: az alsó csapágyház nem marad meg magától a helyén, ezért két pálcával ütközésig toljuk fel, és addig tartsuk ott, amí­g rá nem szorul. Elegánsabb megoldás, ha egy M10-es vagy M12-es menetes szárat átdugunk a kormánynyakon, fent és lent ráteszünk egy-egy nagy korongot és két anyával rögzí­tjük.

6. Jó minőségű zsí­rral kenjük be a csapágyházat és a gyűrűket.

7. Golyóscsapágyaknál az alsó golyós gyűrűt húzzuk rá a kormányoszlopra és helyezzük rá az alsó belső gyűrűre.

7.1. A kormányoszlopot alulról dugjuk be a kormánynyakba és tartsuk a helyén.

7.2. Tegyük be a felső golyós gyűrűt, majd a belső gyűrűt és a porvédőt. Csavarjuk rá a csapágy állí­tócsavarját és kézzel húzzuk meg.

8. A villahidat fordí­tsuk el ötször ütközéstől ütközésig, hogy a csapágy megfelelően a helyére kerüljön.

8.1. Az állí­tóanyát ismét csavarjuk ki félfordulatnyit, majd gondosan állí­tsuk be a kormánycsapágyat.

9. Tegyük a helyére a felső villahidat, kézzel húzzuk meg a kormányoszlop felső csavarját. Szereljük vissza a villaszárakat és a kormányt.

10. Minden csavart és anyát húzzunk meg az előí­rt nyomatéknak megfelelően. A villa szorí­tócsavarjainál kis lépésekben, váltakozva növeljük a nyomatékot.