A BMW R 80 G/S születésének története

A BMW G/S modelljének ötlete az egy évtizednyi növekedés után romlani kezdő eladások idején, 1978-ban született meg. A cég újra felvirágoztatását egy nagy hengerűrtartalmú offroad prototí­pussal képzelték végrehajtani.

Az új modell nagyrészt a BMW R 80 utcai motorkerékpár alkotóelemeiből épül, ennek adva új stí­lust. A hátsó rész könnyebb lett, az első kerék nagyobb. A fejlesztés középpontjában az egyágú lengővilla volt, amely révén a hátsó kerék cseréje olyan egyszerűvé vált, mint egy autón.

Az első prototí­pust a tesztelők azonnal használatba vették, cross country versenyeken indulva. A BMW teszt részlegénél dolgozó Peres László 1978-ban második helyezést ért el a német bajnokságban a saját maga által épí­tett 800 köbcentis motorral, ami összesen 142 kilogrammot nyomott. Ez a magyar siker csak a kezdet volt, ami előre mutatta a nagy hengerűrtartalmú versenymotorokban rejlő lehetőségeket.

A bajnokságokon tehát sikeresnek bizonyult, de meg kellett felelnie a mindennapi használat során felmerülő igényeknek is. A nagyteljesí­tményű, normál utakon kényelmesen vezethető, de különböző terepviszonyok közepette is használható motorok koncepciója fokozatosan alakult ki. Ezt a kettős elképzelést tükrözte a modell elnevezése: G, mint Gelí¤nde (terep), és S, mint Strasse (utca).

Sorozatgyártása előtt 1980. elején extrém körülmények között tesztelték a G/S-t. A 2200 kilométeres ecuadori túra jelmondata az “Őserdőtől a jégkorszakig” volt . Útjuk során a motorok extrém forrósággal és viszontagságos úviszonyokkal is megbirkóztak. Teljesí­tették a túrát függetlenül az Amazonas-medence magas páratartalmától és az Andok több mint 5000 méteres magasságától.

A G/S ezzel érett meg a sorozatgyártásra.