Éles bevetésen – Dunlop RoadSmart II teszt

Mi tesz tökéletessé egy sporttúra-gumit? A stabilitás, a száraz tapadás, a nedves tapadás vagy az élettartam? A válasz, hogy mindez együttvéve. És ezt í­géri a Dunlop idén bemutatott RoadSmart II gumijához.

A túramotorosok egészen speciális társaságot alkotnak. Annyira különbözőek és mégis ugyanazt akarják. Ugyanazzal a motorral akarnak gyorsan menni, nagyokat kanyarogni, autópályázni, városokat felfedezni, országúon cirkálni és végül, ami összeköti őket: hosszabb vagy rövidebb túrákat tenni. Emiatt aztán a klasszikus túragépek mellett túráznak naked bike-okkal, túraendurókkal, sporttúra motorokkal, sőt néhányan az utcai szupermotók, sportmotorok, powerbike-ok nyergében is únak indulnak. Ezzel a változatossággal együtt jönnek a változatos igények is. Az egyik épp a gumiabroncsokra irányul, és meglehetősen ellentmondásos, rendkí­vüli tapadást, sportmotoros irányí­thatóságot és várnak el a gumitól és tegye mindezt szinte bármilyen helyzetben, sok-sok ezer kilométeren keresztül. A Dunlop számukra fejlesztette ki sport-túra abroncsának legújabb generációját, a RoadSmart II-t.


A 2007-ben bevezetett előd, a Roadsmart meglehetősen jó fogadtatásban részesült. Számos tesztgyőzelmet besepert, többek között megnyerte a Motorrevü 2009/9. számában a nagy túragumi-tesztet is. így aztán a jó kiindulási alap meg volt, a Dunlopnak csak tovább kellett javí­tania azt, és néhány olyan tulajdonságába beavatkozni, amit bí­ráltak a felhasználók.

Ránézésre a hátsó abroncs mintázata nagyon hasonlí­t az elődéhez, az elsőnél azonban szembetűnő, hogy megszűntek az Y elágazások. A középvonali csatornák mélyebbek, és a mintaárkok sosincsenek lezárva, hogy a gumi mindig el tudja vezetni a vizet. Módosí­tották az első és a hátsó abroncs öntőformáját is, gömbölyűbb lett a profil formája.

A RoadSmart II hatféle első és nyolcféle hátsó mérete közül a meglehetősen

változatos képet mutató tesztmotorpark mindegyikére akadt megfelelő abroncs


A RoadSmart II a Dunlop JointLess Belt (JLB) technológiájával készül. Az abroncsgyártás során a kordszálsűrűséget és -eloszlást úgy tervezik meg, hogy az fokozza a gumi merevségét, segí­t megőrizni az abroncsmintázat alakját, ez egyben növeli a futásteljesí­tményt és abban is segí­t, hogy az optimális menettulajdonságokat a használati időn belül a lehető legtovább megtartsa. Emellett a sportabroncsok világából átvette a MultiTread technológiát is: hátsó futófelületének 20-25%-nyi sávjában kopásálló keverék helyezkedik el, mí­g az oldalfelületet nagyobb tapadást biztosí­tó, lágyabb keverék alkotja. A Dunlop úgy döntött, az első abroncs esetében nincs szükség a MultiTreadre. A futásteljesí­tmény növelését úgy érték el, hogy egy innovatí­v keverési folyamat segí­tségével jobb szilikaszóródást valósí­tottak meg, valamint egy új generációs, funkcionalizált polimert alkalmaztak.


A kérdés már csak az, hogy ezek a technológiák hogyan fordí­thatók le a motorosok nyelvére, hogyan vizsgázik a Roadsmart II az országúon? Ennek demonstrálására a legjobb helyszí­n az Alpok, a túrázók paradicsoma, ahová minden évben motorosok tí­zezrei látogatnak nemcsak a gyönyörű táj, a rengeteg látnivaló, de a hágókra felfutó kacskaringós utak, azaz az igazán élmény dús motorozás kedvéért. A közel 2000 km-es Dunlop Moto Tour 2012 különlegességét az adta, hogy a kí­váncsi újságí­rók saját motorjaikon tesztelték a gumi határait. A motorpark meglehetősen vegyes képet mutatott, a legkomolyabb túramotoroktól a könnyű szupermotókig terjedt, én egy Ducati M1000S-sel vágtam neki. A nyomatékos naked motorok a legjobb tükrei a tapadásnak. Egy-egy keményebb kigyorsí­tás kanyarból kijövet vagy előzéskor komolyan igénybe veszi az abroncsot.


Az első tesztúvonal az odaú volt, gyorsforgalmi utakkal és autópályákkal, ahol inkább csak a tempó volt lelkesí­tő. A cél, hogy minél gyorsabban letudjuk a sí­k terepet, hogy a lehető legtöbb idő jusson az élvezetekre. A nagysebességű irányváltás nem okozott nehézséget, az ú során a motor stabil volt még akkor is, ha az úburkolati hiányosságok mindenáron ki is szerették volna billenteni a motor felfüggesztését ebből a magabiztosságból.

KUTATíS ÉS FEJLESZTÉS
A fejlesztési munka 22 hónapig tartott, a Dunlop angliai, luxemburgi és ohioi fejlesztési központjaiban végezték a projekt egyes szakaszait, mí­g a pályatesztek a Dunlop saját Mireval tesztpályáján,

Franciaországban zajlottak. Az első fázisban 88 különböző prototí­pusból 670 abroncsot vizsgáltak. A laboratóriumi tesztek során 523 000 km-t tettek meg a gumikkal, 62 szerkezeti vizsgálaton estek át. Közúi tesztet száraz körülmények között 209-et, nedves úon 92-t végeztek, mí­g 141 teszt a nagy sebességű stabilitással foglalkozott, és 148 500 km-en át vizsgálták az élettartamot.



Az igazi abroncspróba azért mégis csak akkor kezdődött, amikor megérkeztünk a hegyekbe, és elindultunk felfelé. A helyenként tükörsimaságú burkolatot egyik pillanatról a másikra váltja fel a töredezett, téli lavinák nyomait magán viselő burkolat, majd az alagúban inkább döngölt földre hasonlí­t. Mí­g a déli oldal száraz, az északi lejtő még őrzi az esti eső nyomait, a ví­znek pedig a havas csúcsok felől le kell jönnie, ha más lehetősége nincs, hát az útesten keresztül. A stabilitás kiváló volt mind lassú, mind gyors kanyarokban, gyorsí­táskor és fékezéskor egyaránt. A tempó egyre gyorsult, ahogy egyre magabiztosabbakká váltak a tesztelők. A visszajelzések a papí­rforma szerint lenyűgözőek, teljesen természetesen viselkedett a motor, nem akart agresszí­vebben fordulni, mint kell, nem igényelt erőfeszí­tést átbillenteni egyik oldalról a másikra, mí­g kemény fékezés során egyenesen, magabiztosan állt meg. Egy alpesi túrázást nehéz megúszni eső nélkül, nekünk a hazaú tartogatta a vizespálya tesztet. Ilyen helyzetben egyébként is óvatosabban közlekedik a motoros, de sem a fékezés, sem kanyarodás nem jelentett problémát a RoadSmart II-vel, hamar felbátorodik még ilyen körülmények között is az ember.


A RoadSmart II az alábbi méretekben érhető el:

Elöl    

120/60ZR17                

120/70ZR17

110/70ZR17                

110/80ZR18                   

120/70ZR18                   

110/80R19   

Hátul    

150/70ZR17

160/60ZR17

180/55ZR17

190/50ZR17    

150/70R17

170/60ZR17               

160/60ZR18

190/55ZR17