így mérünk mi

Pillantás a szí­nfalak mögé: a MAMI-nál jártunk, hogy bemutassuk, hogyan szerelik szét és értékelik tartósteszt-motorjainkat.

Egy motornak a versenykörülmények jelentik a legnagyobb kihí­vást, de egyből utána a tartósteszt következik. Több tesztelőt, eltérő stí­lusú motorozást, folyamatos nyúzást kell elviselnie akár ötvenezer kilométeren keresztül. De hohó, ettől még nem lesz valamiből tartósteszt. A nagymama sütije ez, vannak titkos hozzávalók, mint például a dokumentált futás vagy a végén a mérés egy független műhelyben. Az előző számban elmeséltük, hogy miért esett a Motorrevü választása a Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakiskolára (röviden MAMI), most kiderül, mit történik az után, hogy betoltuk hozzájuk a motort.

galéria így mérünk mi

A szétszedés első lépéséhez csavarhúzó sem kell. Sőt, még a felismerése sem feltétel. Fontosabb a márkaszervizekkel kialakí­tott jó viszony, ugyanis szükség van a javí­tási kézikönyvre, ami egyfelől már régen nem könyv, hanem CD, DVD vagy pendrive, másfelől tartalmaz mindent, a gyár által előí­rt limiteket, kopási határértékeket, tényleg mindent, az utolsó csavar nyomatékértékéig. E nélkül felesleges lenne belevágni, a mért eredmény önmagában, viszonyí­tás nélkül semmit nem ér.




Munka a vassal

Ha már bent van az alany, első lépés az általános szemrevételezés. Amennyiben vásárlás előtt elviszünk egy motort a márkaszervizbe állapotfelmérésre, ott is ezt teszik. Külső sérülések, fékek, lánc állapota, indí­tózás, alapjárat, esetleg egy rövid kör a háztömb körül, hogy csúszik-e a kuplung. Csak ez után kerülnek elő csavarkulcsok, és kezdődik a szétszerelés. Először csak a blokkot szedik ki, ez a legfontosabb része a tesztnek, ilyenkor megyünk fotózni is. Ha elkészül jegyzőkönyv, összeállí­tanak egy kötelező és egy ajánlott javí­tási listát a motor tulajdonosának. Az utóbbi azért fontos, mert ezzel elkerülhető, hogy tí­zezer kilométer múlva újra szét kelljen borí­tani az egészet.

galéria így mérünk mi
Az intóba illesztett indikátorórával a belső átmérőt mérik

Ezzel együtt leadják a rendelést a márkakereskedésnek a szükséges alkatrészekről, amiket összerakásnál beépí­tenek. A motor többi része – hátsó futómű, rugózás, hátsó himba csapágyazása, teleszkópok – már gyorsan, akár egy két-nap alatt is megvan. Nagy meglepetések általában nincsenek, de például a százezer kilométer felett futott Yamaha WR250 újszerű állapota a MAMI-nál is döbbenetet váltott ki.


Tolómérőedzés

Pontos mérés nincs, csak elegendő mérési pontosság. Emiatt minden esetben a feladathoz megfelelő eszközre van szükség. Egy ács például mérőszalaggal is jól tud dolgozni, ugyanis egy milliméter még egy ablaknál sem számí­t, de egy főtengely ellenőrzésénél a tizedesvessző után három jegyig precí­znek kell lenni.

galéria így mérünk mi
A tolómérő névleges mérésekhez használható



Emiatt a tolómérőhöz viszonylag ritkán nyúlnak, ugyanis az kialakí­tása miatt tizedmilliméteres meghatározásra képes, a mérések nagy része viszont század pontosságú. A gyárak is ebben a tartományban adják meg az értékeket. Sokan összekeverik a mérési- és a leolvasási pontosságot, de egy példával könnyen megérthető a két tulajdonság közti különbség. Vegyünk egy colostokot, ami kihajtva nyeklik-nyaklik. A szememmel hiába olvasom le róla pontosan az értéket, az ettől még nem lesz helyes. Emiatt használják inkább a mikrométert.

galéria így mérünk mi
Nem csak az átmérőt, hanem az ovalistást is ellenőrzik

Némelyik márka, például a Yamaha, ezred pontossággal adja meg az adatokat. Az ennyire precí­z mérés már akadályokba ütközik, például ebben a tartományban kizárólag húsz fokon lesz helyes az eredmény, amit műhelyben nehéz biztosí­tani. Van ilyen precí­z digitális mikrométer, mégis inkább a Plastigauge nevű anyaghoz nyúlnak, ami egy vékony, kalibrált viaszrúd, aminek a kilapulásából lehet az alkatrészek közti hézagok méretére következtetni. A főtengely és a főtengelycsapágy, illetve a hajtókar és a hajtókarcsapágy közötti hézagot ezzel lehet ellenőrizni.

galéria így mérünk mi
A Plastigauge kilapulását egy indikátorlappal lehet mérni

Ezek többnyire drága műszerek, ám a mérés legalapvetőbb feltételét otthon is bárki megteremtheti. Igen, a tisztaságról beszélek. A szétszerelés után minden alkatrészt letisztí­tanak, és ez nem csak a pontosság miatt fontos, hanem egyfajta szemrevételezési folyamat is – ilyenkor sok olyan hibát ki lehet szúrni, ami a mérési pontokon kí­vül esik, de szemmel is jól látható, legyen az kopás vagy repedés. Nem véletlen, hogy a MotoGP szerelőinek munkaidejét 80%-ban a takarí­tás teszi ki.