ítalakul a szuperkrossz is!

Az amerikai motokrossz bajnokság után az amerikai szuperkrossz sorozat és ezzel együtt a szuperkrossz vb is drasztikusan megváltozik jövőre. De amí­g a motokrosszban a lebonyolí­tási rendszer lesz teljesen új, addig a szuperkrosszban a technikai szabályokban lesznek hatalmas módosulások, amelyek akár az egész motokrossz világra kihatással lehetnek.

Több hónapja lehetett már hallani arról, hogy Amerikában egy történelmi lépésre készülnek a szuperkrossz kapcsán. Amely lépést végül mégis megtették, hiszen 2009-ben a 450-es kategóriába beengedik a 250-es négyütemű gépeket is! Az egyesí­tés hátterében az áll, hogy idén nagyon sok szuperkrossz viadalon kevés volt egyszerűen az induló az open géposztályban. A 17 fordulóban csak 4 versenyen volt legalább 40 résztvevő, mí­g Indianapolisban és Torontoban csak 31-31 nevező volt! Ez tényleg túl kevés, de mégis nagyon meglepő, hogy a 450-es motorok közé beengedték a 250-es gépeket is! Emellett Amerikában a súlyhatárokat és a zajszinteket is megváltoztatták.

249-450

A motorok hengerűrtartam határai és tuningolási lehetőségei változnak meg a szuperkrosszban – és csak a szuperkrosszban! – 2009-re. Az open géposztályban továbbra is indulhatnak kétütemű gépek 150 és 250 köbcenti között. Ellenben a négyütemű gépeknél levitték a köbcenti határt. Immár 249 (!) és 450 köbcenti közötti gépek lesznek engedélyezve. Azaz négyütemű 250-es gépekkel is el lehet rajtolni az open kategóriában a 450-es motorok mellett! A tuningolási lehetőségek is megváltoztak. A furaton és a löketen már nem lehet változtatni a homológizált motoron. Mí­g a szelepek szögén sem lehet módosí­tani.

Súlyhatárok

125 köbcentiig minimum 87.9 kilósnak kell lennie egy motornak. 126 és 250 köbcenti között minimum 96.6 kilót kell nyomnia a motornak. Mí­g 251 és 450 köbcenti között legalább 99.7 kilósak lehetnek a gépek.

Zajszintek

A motorok zajszintje 2009-ben kisebb kell legyen az új szabályok miatt. A kétütemű gépek verseny előtti maximális zajszintje 96, mí­g a verseny utáni zajszintje 98 decibel lehet. A négyütemű gépeknél a verseny előtt 94, a verseny után 96 decibel lehet a legnagyobb zajszint. A zajszintmérés hengerűrtartamtól függ, de mindig kötött fordulatszámon történik. 125 köbcentiig 7000-es, a 126 és 250 köbcentis gépeknél 5000-es, a 251 és 450 köbcentis motoroknál 4500-as percenkénti fordulatszámon mérik a legmagasabb zajszintet.

Veszélyek

A nézőknek kuriózum és hatalmas látványosság lesz a 250-es és a 450-es gépek együtt versenyeztetése. Azonban sok veszélyt tartogat ez az egyesí­tés, mí­g magát a motokrosszt is alapjaiban változtathatja meg. A 450-es gépek sokkal erősebbek és nyomatékosabbak, mint a negyedliteres motorok. Azaz a 450-es gépek sokkal jobbak a kigyorsí­tásoknál, a rajtnál, mí­g a hosszabb ugratókon sokkal könnyebb velük átmenni – például a hosszú hármas ugratókon hatalmas előnyben lesznek a 450-es gépek. A 450-es előnyei és a 250-es hátrányai miatt sok veszély alakulhat ki. A 250-es gépekkel sokkal agresszí­vabban kell majd vezetni, főleg a kanyarokban. A 450-es motorok egyszerűen átrepülhetik a 250-es gépeket, amiért mind a levegőben, mind a leérkezésnél lehetnek ütközések, sérülések. Természetesen láthattuk már, hogy bizonyos pályaadottságok mellett – ez főleg a motokrosszra igaz – a 250-es gépekkel jobb időket lehet elérni, mint a 450-es gépekkel. ím itt azt is meg kell jegyezni, hogy ilyen időkre elsősorban az igazán nagy sztárok képesek. Nem az egész 250-es mezőny! Az egyesí­tésnek más kihatásai is lehetnek. Megszűnhet a lépcsőzetesség a motorosok tanulási folyamatában. Egy 450-es gép elsajátí­tásához – a legtöbb motoros esetében – elengedhetetlen az, hogy 250-es géppel is tapasztalatot szerezzen. (Ugyebár az amerikai motokrosszban nem lesz egységesí­tés.) Mí­g az egységesí­tés a motorkerékpáriparra is kihathat, hiszen a gyártók nem biztos, hogy erőltetni fogják a jövőben a különböző hengerűrtartalmú motorok fejlesztését. Ha a 250-es gépek versenyképesek lesznek a 450-es motorokkal, illetve ha a 450-es motoroknak nem lesznek ellenfelei a 250-es motorok, akkor biztosan elgondolkodnak majd a gyártók, hogy milyen irányban is fejlesszenek tovább.