876 bukás

Az idei jubileumi 60. gyorsasági világbajnokságnak volt egy negatí­v rekordja is. Az idei szezonban volt a legtöbb bukás. A három kategóriában, az edzéseket és a versenyeket is beleszámí­tva, összesen 876 baleset történt!


    A 876 bukás nagyon sok! Hiszen ez azt jelenti, hogy a 18 nagydí­jon átlagban 48 bukás történt, azaz kategóriánként minden nagydí­jon volt legalább 16 baleset! Hogy milyen soknak számí­t a 876 bukás, elég megemlí­teni két adatot. 2007-ben, az első 800-as idényben, csak 672 bukás volt, azaz idén több mint 200 balesettel több történt. Mí­g az eddigi abszolú rekord is messze elmarad az ideitől. 2005-ben, amikor ugyebár még ezres gépek voltak a MotoGP-ben, „csak” 737 balesetet történt. A legtöbb bukás a 125-ben volt, mí­g a legkevesebb a MotoGP-ben. A 125-ben a 17 nagydí­j alatt összesen 463 bukás következett be. A legtöbbször a brit Bradley Smith és a francia Jules Cluzel találkozott az aszfalttal. Mindketten 19-szer estek el. A 250-ben a 17 nagydí­j alatt 259 bukást regisztráltak. Az összes kategóriát figyelembe véve pedig a negyedliterben vannak a legnagyobb bukáskirályok. Az olasz Mattia Pasini és a cseh Karel Abraham ugyanis 23-23 alkalommal esett el. Érdekesség, hogy a három géposztály világbajnoka közül a 250-es világelső, az olasz Marco Simoncelli bukott a legtöbbször. Simoncelli a 250-es bukáslistán a 6. helyen zárt a 11 balesetével. A királykategóriában összesen 154 bukás történt és a legnagyobb motortörő a francia Randy De Puniet volt. A hondás 22-szer amortizálta le a gépét. Ez nem kis pénz az RC212V esetében! A bukások számából kiindulva pedig az is megmagyarázható, hogy miért nem tudta Casey Stoner megvédeni a vb-cí­mét Valentino Rossi ellenében. A ducatis ausztrál idén 10-szer bukott, ráadásul háromszor versenyek alatt. Ellenben a Doktor csak 4-szer esett el és csak egyszer verseny közben!


    A bukások ugrásszerű növekedésének a hátterében több ok húzódik meg. A legfontosabb az eső! Az idei szezon mindenidők egyik legesősebb idénye volt. A 18 nagydí­j közül 16 viadalon legalább egy napig esett. Csak a Katari és a San Marinói GP volt teljesen száraz. Az eső, a változékony idő önmagában is veszélyes, mí­g a motorok beállí­tása is nagyon nehéz volt a szeszélyes időjárási körülmények között. Megint csak elég a Stoner-Ducati páros példáját felhozni. Stoner fantasztikus volt az edzéseken, hiszen 9-szer a pole pozí­cióból indulhatott, azonban mégis csak hatszor tudott győzni. A bukások számának a drasztikus növekedésében a gumik és a motorelektronika egyre gyorsabb fejlődése is szerepet játszott. Az egyre hatékonyabb gumik és motorelektronika révén a motorosok lehetőségei még inkább megnőttek. Nagyobb lett a dőlésszög, nagyobb lett a kanyarsebesség, mí­g rövidebb lett a féktáv – ezek főleg a MotoGP-re igazak – , aminek révén a pilóták sokkal többet kockáztatnak. Ez pedig mint láttuk, nagyon sok bukáshoz vezetett. Szerencsére azonban a motorok fejlődésével párhuzamosan a pályák biztonsága is növekszik, amiért kevés volt az igazán súlyos sérülés.

Bukások a MotoGP-n

1.Randy De Puniet (francia, Honda) 22
 2.Alex De Angelis (San Marinó-i, Honda)  19
 3.James Toseland (brit, Yamaha)  13
 4.John Hopkins (amerikai, Kawasaki)  11
 5.Casey Stoner (ausztrál, Ducati)  10
 6.Jorge Lorenzo

Marco Melandri

Sylvain Guintoli 

(spanyol, Yamaha)

(olasz, Ducati)

(francia, Ducati)

8
7.Shinya Nakano

Toni Elias 

(japán, Honda)

(spanyol, Ducati)

 7
 8.Daniel Pedrosa

Anthony West 

(spanyol, Honda)

(ausztrál, Kawasaki)

 6
 9.Loris Capirossi (olasz, Suzuki)  5
 10.Valentino Rossi

Andrea Dovizioso

Nicky Hayden 

(olasz, Yamaha)

(olasz, Honda)

(amerikai, Honda)

 4
 11.Chris Vermeulen

Colin Edwards

Kousoke Akiyoshi

(ausztrál, Suzuki)

(amerikai, Yamaha)

(japán, Suzuki)

 3
 12.Ben Spies

Jamie Hacking

Tadayuki Okada

(amerikai, Suzuki)

(amerikai, Kawasaki)

(japán, Honda)

 1