650 cm3-es túraendurók

A funbike lét már a múlté, az átalakí­tott Kawasaki Versys a 650 köbcentiméteres géposztály egyetlen kéthengeres túraendurójával, a Suzuki V-Strommal igyekszik felvenni a versenyt. Vajon meg tudja előzni?

Inkább meg se próbáljunk véletlenszerűségeket belemagyarázni az új Kawasaki Versys 650 koncepciójába. Ugyanis nagyon eltalálták, hajszálpontosan megfelel a Suzuki V-Strom 650 szerepének betöltésére kií­rt állásajánlatnak. Ami elég meglepő. Hiszen egyrészt a Kawasakinak a teljes burkolattal ellátott ER-6f révén már van egy túraszerű koncepciója a középkategóriában, másrészt a Versys szí­ve eddig egyértelműen a funbike-okért dobogott. Talán nem elég konzekvensen. A jól nevelt ER-6-os testvérekénél 8 lóerővel kisebb teljesí­tmény, a 300 000 Ft-tal magasabb ár és a szokatlan megjelenés nem kedvezett a 2006-ban bemutatott kis funbike eladásainak.

 

De most minden más lesz. A Versys olyan hófehéren álldogál az észak-spanyolországi napsütésben, mint egy tiszta lap. Nagyobb tankja (21 liter 19 helyett), részben szilentblokkokba ágyazott, 64-ről 69 lóerősre hí­zott erőforrása, új rugózóelemei, megerősí­tett hátsó váznyúlványa, alacsonyabbra és előrébb helyezett lábtartói és – mindezek előtt – teljesen új stí­lusú, ezen belül 70 százalékkal nagyobb szélvédővel ellátott burkolata egyértelműen azt jelzi, hogy az új Versys a V-Strom 650 irányába változott. Amelynek bár az AlpenMastersen 2005-ben elért szenzációs győzelme vagy a 2011-es ráncfelvarrása nem tegnap volt, sikere viszont máig kitart. A V-Strom Európában máig minden évben a legjobb eladásokkal büszkélkedő 30 motorkerékpár között van, és a Versys támadására is rögtön reagált: jelenlegi 2 198 000 forintos árával a túraendurók nagyasszonya 152 000 Ft-tal olcsóbb, mint a 2 350 000 Ft-ért kí­nált ABS-es Kawasaki.

 

Motorok Tesztek galériája Kawasaki Versys 650 és Suzuki DL650 összehasonlí­tó teszt (2015)
Kattintson a képre a galériához!

 

Mégis a Versys fordul be elsőként a száraz, tökéletes aszfalttal borí­tott ibériai országúon. Szűk sugarú í­vek és rövid lendületek – a Kawasaki korábban pont ezekből merí­tette önbizalmát. A papí­rforma szerint ez a terep most is az ex-funbike-nak kedvez. A V-Stromhoz képest jelentősen, 145 milliméterrel rövidebb tengelytávjának és egy fokkal meredekebb kormányszögének köszönhetően a megszelí­dí­tett Versys is fürgén veszi a váltott kanyarokat, könnyen kormányozható. Majdnem feledteti azt is, hogy térhálós csővázának 9 kilogrammal nagyobb tömeget kell cipelnie – kofferek nélkül. Teletankolva a Kawasaki 220 kilogrammot nyom a mérlegen, mí­g az előző modell csak 211 kilogrammos volt. A valamivel teltebb Suzuki tömege viszont a 232 kilogrammot is eléri.

 

A két motor közti alapvető különbség ugyanakkor már az első métereken jól látszik. A Kawasakin szűken, kompaktan ül a pilóta, és a kormány is közel van hozzá, majdnem úgy, mint a régi funbike-időkben. Csak a 15 milliméterrel lejjebb és 20 milliméterrel előrébb került lábtartóknak köszönhetően nyitottabb a térdszög, egyenes a testtartás, és kerül le némi nyomás a motor elejéről. Az eddigi Versys-rajongók hiányolni fogják a sportos testhelyzetet, az elfogulatlanabbak egyszerűen semlegesebbnek és lazábbnak találják majd az új üléspozí­ciót. És csak semmi pánik: legalábbis egyedül most is nagyon gyorsan kell menni a kanyarban ahhoz, hogy az egyébként alacsonyra szerelt lábtartók leérjenek.

 

Motorok Tesztek galériája Kawasaki Versys 650 és Suzuki DL650 összehasonlí­tó teszt (2015)Motorok Tesztek galériája Kawasaki Versys 650 és Suzuki DL650 összehasonlí­tó teszt (2015)

Balra a Kawasaki, jobbra a Suzuki szélvédője

 

A Suzuki nyergében hagyományos túraendurós térérzettel találkozunk. Nagyobb a távolság a pilóta és a kormány között, a térdek szélesebbre nyí­lnak, az üléspozí­ció lazább. Ennek ellenére a Suzuki szorosan a Kawa nyomában marad. A V-Strom könnyedén lendül kanyarról kanyarra, 19 colos első kerekével könnyen ráfordul az í­vre, és – a Honda Crossrunnerhez vagy akár egy BMW R 1200 GS-hez hasonlóan – az úburkolattól függetlenül szinte magától szalad végig a helyes í­ven. Talán í­gy nem olyan izgalmas a kanyargás, viszont nagyon hatékony és pihentető – és általában sokkal gyorsabb, mint ahogy azt érezzük.

 

Motorok Tesztek galériája Kawasaki Versys 650 és Suzuki DL650 összehasonlí­tó teszt (2015)Motorok Tesztek galériája Kawasaki Versys 650 és Suzuki DL650 összehasonlí­tó teszt (2015)

Ugyanebben a felállásban a két a motor műszerfala

 

Ebből a szempontból a Versys több érzelmet közvetí­t, már csak az erőforrása miatt is. Bár a kéthengeres erőforrás három rögzí­tési pontja közül kettőt szilentblokkokba ágyaztak, ennek ellenére a Kawasaki-hajtóművekre jellemzően nyers a fellépése. Sosem idegesí­tő, de mindig érezhetően jelen van. És bár a rövid löketű motor alacsony fordulaton is illedelmesen viselkedik, országúon szereti, ha nagyobb fordulatszámon pörgetik. Visszafogott tempónál elég, ha fordulatszámmérő mutatója az 5000-es jel körül rezeg, ambiciózus kanyargásnál viszont legalább 7000/min-en kell forgatni. Nem csoda, hogy a Kawasaki hajtóműve ugyanakkor érzésre alig erősebb, mint elődje. Végül is az eddig tesztelt Versys-modellek 66 mért lóerővel eddig is elég jól voltak eleresztve, mí­g a mostani változat 67 lóereje egy hajszállal elmarad a beí­gért 69 lóerőtől. A Kawasaki szakemberei viszont majdnem elérték céljukat, hogy a Versys teljesí­tménye elérje a V-Stromét – még ha ez csak az új mappingnak és az átalakí­tott, immár egyrészes kipufogónak is köszönhető.

 

Motorok Tesztek galériája Kawasaki Versys 650 és Suzuki DL650 összehasonlí­tó teszt (2015)Motorok Tesztek galériája Kawasaki Versys 650 és Suzuki DL650 összehasonlí­tó teszt (2015)

 

Meg kell hagyni, a Kawasaki soros kéthengeresének nincs könnyű dolga a Suzuki 90 fokos V2-esével szemben. Hiszen az SV650-ben 1999-ben bemutatkozó erőforrással a Suzuki mérnökei igazi mesterművet alkottak. A mindössze befecskendezéssel, módosí­tott szelephajtással és megnövelt lendtömeggel frissí­tett immár 16 éves L motor ma is csúcsformában van. Kicsivel alapjárat fölött macskaként surran. Nyomatékos és pörgős, simák a terhelésváltások, alig vibrál, és ráadásul még kissé hosszú áttétele ellenére is vissza tudja verni a Versys támadásait. Csodás teljesí­tményének a korszerűsí­tett Kawasaki-hajtómű a motorértékelés egyetlen pontjában sem ér a nyomába.

 

###

 

Érthető, hogy ez zavarja a Kawasaki pilótáját, aki még a töredezetté váló aszfaltnak is örülni tud. Hiszen az ifjú éveiben még feszes hangolású Versys már az első, 2010-es átalakí­tása után is sokkal kényelmesebb lett, most pedig még komfortosabbra hangolták. Az eddigi Kayaba helyett immár Showa gyártmányú fordí­tott villa érzékenyen reagálva elnyeli az úhibákat, ráadásul húzófokozati csillapí­tása széles tartományban állí­tható.

 

Valamivel feszesebben csillapí­t a himbarendszer nélkül csatlakozó Kayaba rugóstag, amelynek csillapí­tása a mostani modellváltástól már nem állí­tható, viszont kézikerékkel állí­tható rugóalapja lett. A húzófokozati csillapí­tás tartománya a használatnak megfelelő, kellőképpen kényelmes, és a gyorsabb haladáshoz, illetve utassal való használathoz is vannak még tartalékai. Minden nagyon jó lenne, ha a Suzuki már megint nem rontaná el a dolgot. Hagyományos, csak a rugóalapjában állí­tható villája és egy, a gyári beállí­tásban negatí­v rugóú nélküli szokatlan hangolású rugóstagja ellenére a V-Strom még lazábban simí­tja ki az alattomos úhibákat.

 

Motorok Tesztek galériája Kawasaki Versys 650 és Suzuki DL650 összehasonlí­tó teszt (2015)

Kawasaki: a rövid (1415 mm) tengelytáv miatt az utas szorosan a pilóta nyakán ül. A részben a motor szí­nére fújt kofferek (28-28 liter) harmonikusan, laposan simulnak a Versys hátuljához

 

A V-Strom pilótája sem száguldozhat viszont ész nélkül. Ha megpróbálja, akkor a lábtartók, majd kicsivel ezután a középtámasz karja is leér, jóval hamarabb, mint a Versys esetében. Az ambiciózusabb haladás ugyanakkor a Kawasaki felújí­tott fékberendezésére is felhí­vja a figyelmet. A legújabb generációjú Bosch nyomásmodulátorral, harapósabb fékbetétekkel és módosí­tott féknyergekkel a Kawasaki valóban jobb lett, a Suzukihoz képest definiáltabb a nyomáspontja, és kisebb kézerőt igényel. A rövid tengelytáv ellenére az ABS durva fékezésnél is a talajon tartja a hátsó kereket. Magától értetődő, hogy ezen a téren a farnehéz V-Strom nem hagyja magát kizökkenteni sztoikus nyugalmából.

 

Apropó, nyugalom! Az ú kinyí­lik, a hangulatunk lecsillapodik. Hiszen a laza túrázás és az élvezetes cirkálás hozzátartozik a túraendurók alapvető tulajdonságaihoz. Annál is inkább, ha – mint a két tesztgép esetében – a felszereltség teljes listája megtalálható a fedélzeten, ami egyébként akár 500 000 Ft-tal is megdobja az árat. A jobb szélvédelemnek viszont felár nélkül is örülhet a Kawasaki pilótája. A szélvédő beállí­tásához azonban meg kell állnia, mivel a 30 helyett immár 60 milliméteren változtatható magasságú szélvédő állí­tócsavarjait a szélvédő külső oldalára helyezték. A suzukis kolléga mindeközben fényesen érzi magát nem állí­tható szélvédője mögött.

 

Motorok Tesztek galériája Kawasaki Versys 650 és Suzuki DL650 összehasonlí­tó teszt (2015)

Suzuki: a nagy helykí­nálatnak köszönhetően a V-Stromon az utasnak is jó dolga van. A felül lévő hangtompí­tó miatt a kofferek (30/40 liter) nagyon szélesen kinyúlnak

 

A Kawasakira a jókora méretű előhangtompí­tó miatt nem lehet középtámaszt szerelni, a V-Stromnál a kijelzőbe integrált sebességfokozat-kijelzőt a Versyshez után kell rendelni, ráadásul bántóan éles piros fénye van. Csak az új kofferekre vetett pillantás lágyí­tja meg a Kawasakit fürkésző szí­vét. A felfogatás észrevétlenül bújik meg a váznyúlványban, a motor szélessége a két felszerelt kofferrel is csak 93 centiméter, alig több mint nélkülük, ráadásul a motor szí­nére fújták őket. Össze sem lehet hasonlí­tani a V-Strom a maga 117 centiméterével rekordgyanús szélességű kofferrendszerével. Egyáltalán a kidolgozás: alumí­nium banán-lengővilla, fordí­tott villa, rozsdamentes acélkipufogó – a Kawasaki értékes felszereltségével a Suzuki nem tudja felvenni a versenyt. A V-Strom zártszelvény lengővillája és alumí­niumváza józanságot tükröz, lemez hangtompí­tója már nem igazán korszerű.

 

Mindez azonban mit sem változtat azon, hogy az évek során finoman felújí­tgatott örökzöld modell bravúrosan veri vissza a Versys támadását – még ha nem is kérdés, hogy a Kawasaki hétköznapi használhatósága és túrázásra való alkalmassága is sokat javult.

Szűkös: a rövid (1415 mm) tengelytáv miatt az utas szorosan a pilóta nyakán ül. A részben a motor szí­nére fújt kofferek (28-28 liter) harmonikusan, laposan simulnak a Versys hátuljához