A Honda legjobb MotoGP-motorjai

Több futamot és vb-cí­met nyert a Honda 2002 óta, mint bármely más gyártó a MotoGP történetében. Az RC211V, RC212V és RC213V páratlan sikere a magas szintű mérnöki munkának és a legtehetségesebb versenyzők leigazolásának köszönhető.

Immáron 18 szezon telt el azóta, hogy négyütemű technikára váltottak a csapatok, és ezalatt 153 nagydí­jat nyert, továbbá 22 egyéni, illetve csapatvilágbajnoki cí­met szerzett a Honda a MotoGP-ben. Érdekesség, hogy a hatvanas évek óta változatlan a GP-n bevetett Hondák RC tí­pusjelzése, í­gy természetesen a legendás elődökről kapta a nevét a négyütemű érában feltűnt RC211V, RC212V és RC213V is.

RC211V (2002-2006)

Amikor négyütemű erőforrásokra váltottak a MotoGP-n induló alakulatok, a Honda megragadta a lehetőséget, hogy egy felejthetetlen gépet épí­tsen, amit azóta is elismerés övez a boxutcában, és persze azon kí­vül is. Ez lett a kiváló RC211V, mely főként arról vált hí­ressé, hogy egyenletes teljesí­tményleadású, öthengeres V-motorja, váza és felfüggesztése tökéletes társ volt a kanyarvadászatban.75,5 fokos hengerszögű V5-ös szolgáltatta a kimagasló teljesí­tményt, melynek három első és két hátsó hengeréből hozzávetőleg 220 lóerőt préseltek ki. Tí­z versenyző: Barros, Max Biaggi, Toni Elias, Sete Gibernau, Nicky Hayden, Marco Melandri, Dani Pedrosa, Valentino Rossi, Makoto Tamada és Tohru Ukawa összesen 48 MotoGP-futamot nyertek 2002 és 2006 között az RC211V-vel
RC212V (2007-2011)


Változtak a gyorsaságimotoros-világbajnokság technikai előí­rásai, ennek keretében 990-ről kereken 800 köbcentire csökkent az erőforrások maximális összlökettérfogata. Nehéz feladat várt a HRC mérnökeire, hiszen a bajnok RC211V legjobb tulajdonságait kellett átörökí­teniük. Az elődjénél szűkebb hengerszögű, pneumatikus szelepvezérlésű V4-es, maximális fordulatszáma elérte a 18 000/perces fordulatot. A mérnökök elmondása szerint főként az vitte sikere a modellt, hogy a kisebb összlökettérfogat és csúcsteljesí­tmény ellenére a teljes fordulatszám-tartományban elegendő és pontosan adagolható erő állt a pilóta rendelkezésére.

 

RC213V (2012-től napjainkig)


A Dorna ismét alapjaiban módosí­totta a műszaki előí­rásokat, és ezer köbcentire emelte az erőforrások legnagyobb összlökettérfogatát. Nem csupán a furat és a lökethossz nőtt, hanem visszatértek a nagyobb, 90 fokos hengerszögű épí­tésmódhoz. Teljesen átdolgozták a levegőszűrőházat, a kipufogót, az üzemanyagtartályt és a vázat is, hogy a szélesebb erőforrás ellenére is tartsák a méretet. Azért ragaszkodtak a látszólag kevésbé ideális, kifejezetten nagy helyet foglaló, 90 fokos V4-eshez, mert egyenletes járású, kiegyensúlyozott, egyben rendkí­vül megbí­zható konstrukciónak bizonyult.

A siker nem maradt el, Marquez és az RC213V egyszerűen legyőzhetetlennek bizonyult – az ifjú spanyol újoncként, ellentmondást nem tűrően lett világbajnok, ami Kenny Roberts 1978-as diadala óta nem fordult elő. Érdekesség, hogy 145 futamból 81-et nyert a Honda olyan neves pilótákkal, mint Valentino Rossi, Cal Crutchlow, Casey Stoner, Dani Pedrosa, Jack Miller és persze Marc Marquez.