Egy ideje már tudtuk, hogy eljön ez a pont. Évekkel ezelőtt is megtörténhetett volna. A Harley-Davidson 2020-ra komplett elektronikai csomaggal felvértezve dobja piacra túramodelljeit. Az előfutár a nyáron tesztelt LiveWire volt
.” href=”galeria.php?cid=55340″>![]() |
AA 2020-as Road Glide Limitednél semmi nem árulkodik arról, hogy vadonatúj modellel állunk szemben, hacsak a totál fekete „Black Finish” fényezést és a vadonatúj Slicer II alufelniket nem számítjuk. Igen, ismerjük „a motor színe fekete” dogmát, és ha mindig nem is, ezúttal egyetértünk abban, hogy a Road Glide Limited ebben a verzióban hihetetlenül ütős darab, a tizenegyféle színvariáció legütősebbje, ehhez persze mindenképpen hozzájárulnak méretei is. Kevés motor létezik, amely nála nagyobb, robusztusabb.
Az elektronikai asszisztensek kivételével a műszaki alapok változatlanok maradtak. Az alapot a hegesztett acélcső bölcsőváz adja, amely a legnagyobb nagyszériás erőforrást, a 114 köbinches (1868 cm3), Twin Cooled Millwaukee Eight erőforrást öleli. Ez ugyebár a 2016-ban bemutatott, egy vezérműtengelyes, kiegyensúlyozótengelyes, hengerenként négyszelepes, víz-léghűtéses blokkot jelenti, amelyet elöl egy burkolt, állítási lehetőséget nélkülöző Showa teleszkóppár, hátul előfeszítésükben állítható rugóstagok egészítenek ki. A teló csillapítása − bár nem állítható − mégis változó a különböző útviszonyok között. A varázslat a löketsebesség alapú változó csillapításban rejlik, a teleszkópban található rugalmas csillapító alátéteknek köszönhetően másképpen reagál az eltérő sebességű berugózásokra.
.” href=”galeria.php?cid=55340″>![]() |
A motoros ebből annyit érez, hogy egy hatalmas, jóindulatúan kényelmesre hangolt futóművű cirkálón ül, amely szépen kisimítja az útegyenetlenségek zömét, de nem billeg-libeg a kanyarokból való kigyorsításokkor sem. A technika fölött ott van a lenyűgöző felépítmény, a motorozás luxusának non plus ultrája. Erre a luxusra a Harley-Davidson két alapopciót kínál, úgymint Street Glide és Road Glide.
Elnézést a Glide-szakértőktől, de röviden a kettő alapvető különbségéről. A Street Glide a kormányra rögzített híres Batwing, vagyis Denevérszárny fejidomot viseli, amelyről azt feltételezné az ember, hogy a kormányon át a futóműre átterjedő mozgások miatt érzékenyebben reagál a menetszélre, míg a Road Glide a vázhoz rögzített Shark Nose – Cápaorr fejidom büszke tulajdonosa. Erről mi csak annyit hadd mondjunk, hogy egyrészt ízlések és pofonok, másrészt a tesztelő újságírók szinte egyöntetű véleménye volt, hogy a Shark Nose-os Road Glide vagányabb, a batwinges Street Glide-ot viszont valamitől jobb vezetni. Ez a valami a kisebbnek érződő fejidomtömeg lehet, amely kisebb sebességű manőverezéskor érezhető.
.” href=”galeria.php?cid=55340″>![]() |
A Road Glide lételeme a nagyobb lélegzetű utazások. Kérdés, mi az a legkisebb távolság, amiért ezt a négy mázsát meghaladó tömegű motort az ember kitolja a garázsból – pardon, kiáll vele, mert kitolni elég emberes feladat is lehet. Nem egy kifejezetten városi kézbesítő motor, még ha tárolókapacitásának köszönhetően akár egy komplett legénybúcsú pizzamennyiségét, de még a kemencét is ki lehetne vele szállítani, túrázni azonban egyszerűen fantasztikus.
A párnázott fotel elképesztően kényelmes, az üléspozíció szintén. Elheveredhetsz lazán egy kis cirkáláshoz, vagy kiegyenesedhetsz, magad alá húzhatod a lábad egy kis sportosabb (harley-s mértékkel persze) veretéshez, a Road Glide mindkettőben partner. Ha az ember valóban aktív részese akar lenni a vezetésnek, az utóbbit választja. A kormány elég széles ahhoz, hogy jó visszajelzést adjon, biztonságosan lehessen terelgetni, és bár a nagy dög lábtartó trepni már a múlté, a normál lábtartón is lehet helyezkedni. A kamionba illő méretű fékpedál megmaradt, adagolhatósága szuper, ráadásul rendszerbe kötve működik az elsővel, egy rakás változót figyelembe véve, de erről mindjárt bővebben is írunk.
.” href=”galeria.php?cid=55340″>![]() |
A kuplung hidraulikus, szintén jól adagolható és meglepően kis kézerővel működtethető. A markolatokon kapcsolórengeteget, sőt még joystickot is találunk, ezek a hatalmas, 6,5 colos, érintésérzékeny Boom BoxTM! kijelzőn is megjelenő menürendszerben való mászkáláshoz és az audio-navi rendszer kezeléséhez szükségesek. A fedélzeti infotainment rendszer összekapcsolható okostelefonnal, médialejátszóval, sisakbeszélővel, mutatja a motor működési paramétereit, köztük a guminyomást is. ABS volt már eddig is, kanyar ABS, kanyar-kipörgésgátló viszont nem, ezek a LiveWire-rel érkeztek a Harley-Davidsonhoz. Az ABS normál viszonyok között amúgy alig bírható működésre, mert átlagos viszonyok között nagyon jó tapadással rendelkezik a Road Glide, ha mégis bekapcsol, abszolúte nem tolakszik az előtérbe, szabályozása, ha nem is legfinomabb, de nem is ugrál tőle a motor, a lassulás egyenletes és folyamatos. Amolyan lehorgonyzásszerű.
.” href=”galeria.php?cid=55340″>![]() |
.” href=”galeria.php?cid=55340″>![]() |
A tízmillió forint fölötti Road Glide-dal kanyarban nem forszíroztuk a kipörgésgátló éles tesztjét, laza murvás-aszfaltos úton azért rácsaptuk a gázt. A jó tapadás a kipörgésgátló működésénél is érezhető, de a murván azért csak beindult. Hallani jól lehetett, hogy mikor szabályoz le, érezni kevésbé, nem szaggat, nem rángat, olyan jól dolgozik, hogy még porfelhőt sem nagyon ver, fröccsenő murvaesőről nem is beszélve. A 400 km-es tesztút egy nap alatt tulajdonképpen ingerküszöb alatt volt, még csak el sem gémberedett az ember. A szélvédelem pont jó, nem tökéletes, de ennyi szél kell, a turbulenciát az idom nyitható nyomáskiegyenlítő csatornájával (Split stream) lehet eliminálni. Markolatfűtés van, de olyan, hogy hármas állásban – hatállású − egy idő után majd eldobja az ember, olyan forró. Összesen négy darab 25 wattos hangszóró hivatott menet közben a vezetőt szórakoztatni, én ezt meghagytam másnak. Kényelem, bársonyos futás, jóindulatú, lenyűgöző nyomaték, alacsony fordulatszám, a 140-es utazó abszolúte alap, szinte észre sem veszed, egész nap elmotoroznál így. Tényleg a motorozás luxus non plus ultrája, na!
.” href=”galeria.php?cid=55340″>![]() |
.” href=”galeria.php?cid=55340″>![]() |
Amitől igazán új
Az RDRS (Reflex Defensive Riding System) néven összefoglalt elektromos asszisztensek minden 2020-as touring modell alapfelszereltségébe tartoznak.
− ABS, C- ABS (kanyar ABS).
− ELB − elektronikus integrált, vagy kombinált fékrendszer, bármely fék működtetésekor elosztja a fékerőt a két fékkör között.
− C-ELB – elektronikus integrált, vagy kombinált kanyar fékrendszer, kanyar közben, az oldalirányú erők figyelembevételével bármely fék működtetésekor elosztja a fékerőt a két fékkör között.
− C-TCS – kanyar-kipörgésgátló, a kipörgésgátló továbbfejlesztett változata, feladata a hátsó kerék túlzott kipörgésének megakadályozása gyorsulás során egyenes menetben és kanyarodás közben. A C-TCS magabiztosabb motorozást tesz lehetővé az esős időjárás, a hirtelen felületváltások vagy aszfaltozás nélküli útfelület miatt megromlott menetdinamika esetén. A standard üzemmód száraz, az eső üzemmód nedves felületekre optimalizált. A rendszer kikapcsolható. A C-TCS intenzitása a motor kanyarodás alatti dőlésszögétől is függ.
− DSCS − motorfék csúszásgátló rendszer visszaváltáskor a hátsó kerék megcsúszási lehetőségének csökkentéséhez − VHC – vagyis visszagurulás-gátló rendszer lejtőn, rámpán való elinduláshoz. Választható opció, nem az alapfelszereltség része. Aktiválásához a fékkar behúzása mellett meg kell nyomni a lábféket. Gázadásra old.
− TPMS – opcióként választható guminyomás-ellenőrző és figyelmeztető rendszer.
Amitől igazán okos
Távolról is ellenőrizhető az akkumulátor töltöttsége, üzemanyagszintje, a megtehető kilométerek számát, a keréknyomást (a TPMS-sel felszerelt modelleken), a teljes megtett kilométerek számát, és a motorozással kapcsolatos statisztikákat. Látható, hogy hol áll a motor, figyelmeztetést küld, ha nekiütődtek, megmozdították, lopás esetén lehetővé teszi a motor pontos helyének megosztását a rendőrséggel. Emlékeztetőt küld az esedékes karbantartásról, a következő kötelező szerviz időpontjáról.