Menetpróba: Harley-Davidson Road Glide Limited

Egy ideje már tudtuk, hogy eljön ez a pont. Évekkel ezelőtt is megtörténhetett volna. A Harley-Davidson 2020-ra komplett elektronikai csomaggal felvértezve dobja piacra túramodelljeit. Az előfutár a nyáron tesztelt LiveWire volt

.” href=”galeria.php?cid=55340″>

AA 2020-as Road Glide Limitednél semmi nem árulkodik arról, hogy vadonatúj modellel állunk szemben, hacsak a totál fekete „Black Finish” fényezést és a vadonatúj Slicer II alufelniket nem számítjuk. Igen, ismerjük „a motor színe fekete” dogmát, és ha mindig nem is, ezúttal egyetértünk abban, hogy a Road Glide Limited ebben a verzióban hihetetlenül ütős darab, a tizenegyféle színvariáció legütősebbje, ehhez persze mindenképpen hozzájárulnak méretei is. Kevés motor létezik, amely nála nagyobb, robusztusabb.

Az elektronikai asszisztensek kivételével a műszaki alapok változatlanok maradtak. Az alapot a hegesztett acélcső bölcsőváz adja, amely a legnagyobb nagyszériás erőforrást, a 114 köbinches (1868 cm3), Twin Cooled Millwaukee Eight erőforrást öleli. Ez ugyebár a 2016-ban bemutatott, egy vezérműtengelyes, kiegyensúlyozótengelyes, hengerenként négyszelepes, víz-léghűtéses blokkot jelenti, amelyet elöl egy burkolt, állítási lehetőséget nélkülöző Showa teleszkóppár, hátul előfeszítésükben állítható rugóstagok egészítenek ki. A teló csillapítása − bár nem állítható − mégis változó a különböző útviszonyok között. A varázslat a löketsebesség alapú változó csillapításban rejlik, a teleszkópban található rugalmas csillapító alátéteknek köszönhetően másképpen reagál az eltérő sebességű berugózásokra.

.” href=”galeria.php?cid=55340″>

A motoros ebből annyit érez, hogy egy hatal­mas, jóindulatúan kényelmesre hangolt futómű­vű cirkálón ül, amely szépen kisimí­tja az úte­gyenetlenségek zömét, de nem billeg-libeg a kanyarokból való kigyorsí­tásokkor sem. A technika fölött ott van a lenyűgöző felépí­t­mény, a motorozás luxusának non plus ultrája. Erre a luxusra a Harley-Davidson két alapopciót kí­nál, úgymint Street Glide és Road Glide.

Elnézést a Glide-szakértőktől, de röviden a ket­tő alapvető különbségéről. A Street Glide a kor­mányra rögzí­tett hí­res Batwing, vagyis Denevér­szárny fejidomot viseli, amelyről azt feltételezné az ember, hogy a kormányon át a futóműre át­terjedő mozgások miatt érzékenyebben reagál a menetszélre, mí­g a Road Glide a vázhoz rög­zí­tett Shark Nose – Cápaorr fejidom büszke tulajdonosa. Erről mi csak annyit hadd mond­junk, hogy egyrészt í­zlések és pofonok, más­részt a tesztelő újságí­rók szinte egyöntetű vé­leménye volt, hogy a Shark Nose-os Road Glide vagányabb, a batwinges Street Glide-ot viszont valamitől jobb vezetni. Ez a valami a kisebbnek érződő fejidomtömeg lehet, amely kisebb se­bességű manőverezéskor érezhető.

.” href=”galeria.php?cid=55340″>

 

A Road Glide lételeme a nagyobb lélegzetű uta­zások. Kérdés, mi az a legkisebb távolság, amiért ezt a négy mázsát meghaladó tömegű motort az ember kitolja a garázsból – pardon, kiáll vele, mert kitolni elég emberes feladat is lehet. Nem egy kifejezetten városi kézbesí­tő motor, még ha tárolókapacitásának köszönhetően akár egy komplett legénybúcsú pizzamennyiségét, de még a kemencét is ki lehetne vele szállí­tani, tú­rázni azonban egyszerűen fantasztikus.

A párnázott fotel elképesztően kényelmes, az üléspozí­ció szintén. Elheveredhetsz lazán egy kis cirkáláshoz, vagy kiegyenesedhetsz, ma­gad alá húzhatod a lábad egy kis sportosabb (harley-s mértékkel persze) veretéshez, a Road Glide mindkettőben partner. Ha az ember va­lóban aktí­v részese akar lenni a vezetésnek, az utóbbit választja. A kormány elég széles ahhoz, hogy jó visszajelzést adjon, biztonságosan le­hessen terelgetni, és bár a nagy dög lábtartó trepni már a múlté, a normál lábtartón is lehet helyezkedni. A kamionba illő méretű fékpedál megmaradt, adagolhatósága szuper, ráadásul rendszerbe kötve működik az elsővel, egy ra­kás változót figyelembe véve, de erről mindjárt bővebben is í­runk.

.” href=”galeria.php?cid=55340″>

A kuplung hidraulikus, szin­tén jól adagolható és meglepően kis kézerővel működtethető. A markolatokon kapcsolórenge­teget, sőt még joystickot is találunk, ezek a ha­talmas, 6,5 colos, érintésérzékeny Boom BoxTM! kijelzőn is megjelenő menürendszerben való mászkáláshoz és az audio-navi rendszer keze­léséhez szükségesek. A fedélzeti infotainment rendszer összekapcsolható okostelefonnal, mé­dialejátszóval, sisakbeszélővel, mutatja a motor működési paramétereit, köztük a guminyomást is. ABS volt már eddig is, kanyar ABS, kanyar-ki­pörgésgátló viszont nem, ezek a LiveWire-rel ér­keztek a Harley-Davidsonhoz. Az ABS normál vi­szonyok között amúgy alig bí­rható működésre, mert átlagos viszonyok között nagyon jó tapa­dással rendelkezik a Road Glide, ha mégis be­kapcsol, abszolúte nem tolakszik az előtérbe, szabályozása, ha nem is legfinomabb, de nem is ugrál tőle a motor, a lassulás egyenletes és folya­matos. Amolyan lehorgonyzásszerű.

.” href=”galeria.php?cid=55340″>
.” href=”galeria.php?cid=55340″>

A tí­zmillió forint fölötti Road Glide-dal kanyarban nem for­szí­roztuk a kipörgésgátló éles tesztjét, laza mur­vás-aszfaltos úton azért rácsaptuk a gázt. A jó ta­padás a kipörgésgátló működésénél is érezhető, de a murván azért csak beindult. Hallani jól le­hetett, hogy mikor szabályoz le, érezni kevés­bé, nem szaggat, nem rángat, olyan jól dolgozik, hogy még porfelhőt sem nagyon ver, fröccsenő murvaesőről nem is beszélve. A 400 km-es tesztút egy nap alatt tulajdonkép­pen ingerküszöb alatt volt, még csak el sem gémberedett az ember. A szélvédelem pont jó, nem tökéletes, de ennyi szél kell, a turbulenciát az idom nyitható nyomáskiegyenlí­tő csatornájá­val (Split stream) lehet eliminálni. Markolatfűtés van, de olyan, hogy hármas állásban – hatállá­sú − egy idő után majd eldobja az ember, olyan forró. Összesen négy darab 25 wattos hangszó­ró hivatott menet közben a vezetőt szórakoztat­ni, én ezt meghagytam másnak. Kényelem, bársonyos futás, jóindulatú, lenyűgö­ző nyomaték, alacsony fordulatszám, a 140-es utazó abszolúte alap, szinte észre sem veszed, egész nap elmotoroznál í­gy. Tényleg a motorozás luxus non plus ultrája, na!

.” href=”galeria.php?cid=55340″>
.” href=”galeria.php?cid=55340″>

 

Amitől igazán új

Az RDRS (Reflex Defensive Riding System) néven összefoglalt elektromos asszisztensek minden 2020-as touring modell alapfelszereltségébe tartoznak.
− ABS, C- ABS (kanyar ABS).
− ELB − elektronikus integrált, vagy kombinált fékrendszer, bármely fék működtetésekor elosztja a fékerőt a két fékkör között.
− C-ELB – elektronikus integrált, vagy kombinált kanyar fékrendszer, kanyar közben, az oldalirányú erők figyelembevételével bármely fék működtetésekor elosztja a fékerőt a két fékkör között.
− C-TCS – kanyar-kipörgésgátló, a kipörgésgátló továbbfejlesztett változata, feladata a hátsó kerék túlzott kipörgésének megakadályozása gyorsulás során egyenes menetben és kanyarodás közben. A C-TCS magabiztosabb motorozást tesz lehetővé az esős időjárás, a hirtelen felületváltások vagy aszfaltozás nélküli útfelület miatt megromlott menetdinamika esetén. A standard üzemmód száraz, az eső üzemmód nedves felületekre optimalizált. A rendszer kikapcsolható. A C-TCS intenzitása a motor kanyarodás alatti dőlésszögétől is függ.
− DSCS − motorfék csúszásgátló rendszer visszaváltáskor a hátsó kerék megcsúszási lehetőségének csökkentéséhez − VHC – vagyis visszagurulás-gátló rendszer lejtőn, rámpán való elinduláshoz. Választható opció, nem az alapfelszereltség része. Aktiválásához a fékkar behúzása mellett meg kell nyomni a lábféket. Gázadásra old.
− TPMS – opcióként választható guminyomás-ellenőrző és figyelmeztető rendszer.

Amitől igazán okos

Távolról is ellenőrizhető az akkumulátor töltöttsége, üzemanyagszintje, a megtehető kilométerek számát, a keréknyomást (a TPMS-sel felszerelt modelleken), a teljes megtett kilométerek számát, és a motorozással kapcsolatos statisztikákat. Látható, hogy hol áll a motor, figyelmeztetést küld, ha nekiütődtek, megmozdították, lopás esetén lehetővé teszi a motor pontos helyének megosztását a rendőrséggel. Emlékeztetőt küld az esedékes karbantartásról, a következő kötelező szerviz időpontjáról.