320 km/h fölé jutni egy 68 éves Triumph blokkos géppel

A vintage kategóriában nem csak a pénztárca vastagsága dominál, sokkal több ötletre van szükség a sikerhez mint gondolnánk.

Alp Sungurtekin elhatározta, hogy megdönti a vintage kategória sebesség rekordját, és 320 fölötti tempóval fog száguldani a Bonneville-i viadalon. Megjegyzendő, hogy jelenleg is ő tartja a vintage és a nyomórudas blokkú gépek kategóriájának rekordját (282 km/h) az ” A Bike” nevű, szintén Triumph alapú motorjával. A dicső előd rekordot jelentő futama megtekinthető az alábbi videóban:

A kategória választást az motiválta, hogy véleménye szerint itt van talán szükség a legtöbb kreativitásra a szigorú szabályok és a rendelkezésre álló alap konstrunkiók miatt. Azt, hogy kiindulási pontnak egy 1950-ben gyártott motorblokkot választottak ami 33 lóerő leadására volt képes anno csak hab a tortán. A legszebb, hogy a munka legnagyobb része egy picinyke garázsban készült el, régimódi stí­lusban. Persze a tervezés számí­tógépen, profi módon zajlott, Alp eredetileg tervező mérnök. Az új projekt neve T200 lett, hiszen a 200 mph átlépése a cél.

A motorból sok reszelgetést követően sikerült jóval több mint 150 paripát elővarázsolni. Az átalakí­tások végeláthatatlan sora tette az egyszerű 650 cm3-es léghűtéses blokkot egy “benzin hűtésű” nitro metán keverékkel hajtott, top-fuel vadállattá. A keverékben 90% vagy azt meghaladó a nitro… Az alaposan átdolgozott hengerfej szintén 180 fokkal elforgatva került vissza a helyére, í­gy a motor elöl szí­v és a henger hátsó részén pufog. Mindez még édes kevés lenne az áhí­tott cél eléréséhez. Alp mindent az aerodinamikának rendelt alá és innen is közelí­tette meg a motor minden részét. Elmondása szerint ő mindig az üléspozí­cióból indul ki, azt követően tudja a súlypontot, aerodinamikát és kezelőszervek pontos helyét megtervezni. Kezdjük is itt. A szabályok kimondják, hogy tilos a testet teljesen elfedő burkolat használata, maximum a kézfej és alkar lehet takarásban. A versenyző testének oldalról és fentről láthatónak kell lennie. Ezzel az a probléma, hogy a láb számára kialakí­tott beugrás, rés hazavágja a levegő áramlását, tehát más úon kellett elkezdeni a gondolkodást. A forradalmi ötlet a térdelős póz volt ami a szabályoknak is megfelelő de érzetre és hatásra a streamlinerek világát idézi. A láb és a test helyének megtalálása után jött a következő megoldandó feladat a minimális szélesség elérése. Itt is jött egy furmányos megoldás, az asszimetrikus kormánynak köszönhetően a vállak nem egy vonalban, hanem lepjára fordí­tva vannak, ez engedte meg az extrém keskeny kialakí­tást. Ilyen, asszimetrikus kormány kialakí­tást korábban még senki sem használt. Persze ennyi szokatlan dolgot szokni és tanulni kellett még neki is.

Alp motorja bőven adott feladatot a Bonneville-i ellenőröknek…
Fotó: www.lowbrowcustoms.com

Az idomoknál, melyeket a klasszikus, régimódi úon kézzel kalapált formára alumí­niumból, szintén jött egy kis csel. Bár az első kerekek beburkolása tilos, de sárvédő használata engedélyezett. A sárvédő a kerékkel együtt képes a mozgásra, tehát szabályos, viszont az idomra rásimuló kialakí­tás jót tesz az aerodinamikának. Alp a Flex Fender nevet adta elmés megoldásának.

A 2017-es első próbálkozások alkalmával rekord már született de a célt még nem érték el. A T200 170 mph-es tempóig (274 km/h) jutott, illetve volt egy hivatalosan márt futama ahol 149 mph (240 km/h) volt a rögzí­tett eredménye, mielőtt a dugattyú megfáradt volna. Egy ilyen konstrukciónál teljesen természetes, hogy kijönnek hibák az első tesztek során, viszont a benne rejlő potenciál nagyon nagy. Kérdés, hogy hol lesz lehetőség a tudásának kiaknázására. A Bonneville tó meder felülete egyre rosszabb állapotban van, a csapat el is gondolkodott, hogy inkább a Los Angeles külsőn lévő El Mirage nevű területre nyergelnek át. Az ottani szabályok eltérőek, í­gy a váz módosí­tása elkerülhetetlen.

A motoron Alp saját bevallása szerint 1 500 órát dolgozott, ez 187,5 munkanapot tesz ki, 8 órás műszakkal számolva… 🙂 További adalék, hogy a hengerfej megmunkálása több időt vett igénybe mint a komplett váz legyártása az első vázlatoktól számolva.

Csak drukkolni tudunk az Alp és Jalika valamint szponzoraik alkotta csapatnak. Nagyon várjuk, hogy újabb hí­rek érkezzenek a garázsból.

A konstrukcióról a Lowbrow Customs oldalán lehet több képet megtekinteni. A képek az alábbi -NBC által készí­tett- videó megtekintése erősen ajánlott: