30 év múlva ilyen lesz a motor

„A BMW Group 2016-ban ünnepli fennállása századik évfordulóját, centenáriuma alkalmából elkészí­tett négy különleges járműtanulmányával pedig minden korábbinál előrébb tekint a jövőben, hogy egyfajta járműtechnológiai ví­zióként reális megoldásokat kí­náljon az emberiség három évtized múlva jelentkező mobilitási szükségleteire.” – olvashatjuk a BMW sajtóközleményében.

 

A bajor vállalat szerint „az emberiség jövőbeni mobilitását az egyre okosabb eszközök, a digitális intelligencia és a hálózatba kapcsolt járművek határozzák majd meg”.

 

A BMW, a Mini és a Rolls-Royce előretekintő koncepciói után tegnap, az „Ikonikus impulzusok. A BMW Group jövőjének mérföldkövei” cí­met viselő kiállí­tás-koncepció Los Angeles-i állomásának ünnepélyes megnyitóján lehullt a lepel a negyedik tanulmányról, a BMW Motorrad VISION NEXT 100 motorkerékpárról.

 

Időjárás védelem

 

Motorok BMW Motorrad VISION NEXT 100

 

A karakterében a naked-bike-okat idézi, de a szélvédelemben is jeleskedik. Formáit direkt úgy alkották meg, hogy olyan legyen, mintha a sofőr egy „zárt fülkében” ülne. Ebben nagy szerepet játszik maga az erőforrás is, ami ugyan külsőleg a legendás boxermotorokat idézi, de igazából egy teljesen elektromos egység, ami ráadásul menet közben kiemelkedik a helyéről és olyan pozí­cióba áll, amivel tovább javí­tja a szélvédelmet. Szintén ezt a célt szolgálja az első kerék feletti résznél látható, nagyméretű fémházba épí­tett fényszóró. A látványos U-alakú menetfényekkel felvértezett lámpa háza az egybeépí­tett szélvédővel együtt optimalizálja a motorkerékpár körüli légáramlatot.

 

Meghökkentő kormányzás

 

Motorok BMW Motorrad VISION NEXT 100

 

A szokásos konstrukciókkal ellentétben a BMW egészen újszerűen közelí­tette meg a kormányzás kérdését. A jövőbemutató tanulmányban egy rugalmas segédváz kapott helyet, ami „integrált manuális kapcsolatként” köti össze a két kereket. Kormányzás közben maga a segédváz is elfordul. A rásegí­tés mértéke mindig az aktuális sebességtől függ.

 

Se sisak, se protektoros ruházat

 

Motorok BMW Motorrad VISION NEXT 100

 

A koncepcióban folyamatosan dolgozó aktí­v vezetést támogató rendszerek teljesí­tenek szolgálatot, amik amellett, hogy igyekeznek minden szituációban a sofőr keze alá dolgozni és segí­teni, arra is jók, hogy előre lássák a motorkerékpár előtti úakadályokat és ezekre időben figyelmeztessenek. Ez a rendszer „a múlt emlékeivé teszi a napjainkban használatos olyan alaptartozékokat, mint például a bukósisak vagy a protektorokkal bélelt motoros ruházat.”

 

Önegyensúlyozó

 

Motorok BMW Motorrad VISION NEXT 100

 

A jármű akkor is függőleges helyzetben marad ha megáll, sőt még akkor is, ha már nem is ül a sofőr a nyergében. Az előbb már emlí­tett aktí­v vezetést támogató technológiák egy igazi felborí­thatatlan motort í­gérnek, ami főleg a kezdők körében lehet elképesztően népszerű. Ugyanakkor a BMW azt állí­tja, hogy ez a rendszer abban is segí­t, hogy a tapasztaltabbak kihozzák a maximumot a gépből.

 

Digitális társ

 

„A BMW Motorrad VISION NEXT 100 motorkerékpár-tanulmányt és a hozzá kapcsolódó felszerelést egy funkcionális központi egységre épí­tve alkották meg a tervezők: a Digitális Társ (Digital Companion) elnevezésű intelligens partner a vezetéssel kapcsolatos összes információt egyesí­ti és eszerint működteti az innovatí­v vezetést támogató rendszereket.”

 

Ez a digitális intelligencia tulajdonképpen egy csendes védőangyal, ami mindvégig csak a háttérben dolgozik, és folyamatosan ügyel rá, hogy semmi se csorbí­tsa a vezetés élményét. Kizárólag akkor avatkozik be, ha aktí­v segí­tségnyújtásra van szükség.

 

Ember-gép kapcsolat

 

Műszerfalról leolvasni az információkat három évtized múlva valószí­nűleg igen maradi dolog lesz. Éppen ezért a BMW újdonságánál a különböző adatokat egy szemüveg segí­tségével láthatjuk. Ez a meglehetősen méretes szerkezet „azon túl, hogy a szélvédő szerepét is betölti, négy különböző megjelení­tési felületet kí­nál, amelyet a motoros szemmozgása vezérel. A jövő rendkí­vül fejlett járműtechnológiája a motorkerékpár beindí­tása és leállí­tása között mindvégig folyamatosan figyeli a motoros tekintetét, és attól függően változtatja a megjelení­tett tartalmat, hogy a motoros éppen a kijelző felső vagy az alsó része felé néz. A kijelző azonnal kikapcsol, ha a motoros közvetlenül előre tekint, hogy semmilyen tartalommal ne zavarja meg a motorozás élményét. Mint ilyen, az intelligens kijelző csak akkor aktiválódik, ha a motoros rápillant, vagy ha a vezetést támogató rendszerek balesetveszély kockázatát érzékelik.”

 

Használat közben képes minden kanyarhoz megmutatni az ideális í­vet és az optimális dőlésszöget. „Amennyiben a jármű nem az ideális í­ven vagy a technológia által javasolt dőlésszögben halad, a motoros könnyed mozdulatokkal korrigálhatja. Ha azonban a motoros nem, vagy csak túl későn reagál, a technológia a kritikus szituáció előtt automatikusan beavatkozik.”

 

A hab a tortán pedig, hogy ha a sofőr felfelé tekint, akkor visszapillantó tükörként viselkedve a jármű mögötti területet mutatja az adatszemüveg.

 

A ruha is aktí­v

 

Egy ilyen különleges motorhoz különleges ruha is dukál. A hagyományos motoros öltözéket idéző kollekció többek között olyan extrákat vonultat fel, minthogy nagyobb sebességnél képes felfújni a nyaki részét annak érdekében, hogy tehermentesí­tse a motoros felső csigolyáit. Protektorokra a fejlett járműtechnológiák miatt nincs szükség, helyettük szenzorok tömkelege monitorozza a viselő testhőmérsékletét és pulzusát. Az í­gy begyűjtött adatok alapján pedig folyamatosan állí­tja a ruházat hűtő/melegí­tő rendszerét. További érdekességnek számí­tanak a karoknál és lábaknál elhelyezett rezgők, amik segí­tségével a navigációs rendszer közvetí­thet utasí­tásokat.

 

(BMW)